Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym. „Będzie rajem dla ptaków"
Urząd Morski w Gdyni podał, że sztuczna wyspa, która powstaje przy okazji przekopu na Mierzei Wiślanej będzie miała 181 hektarów. Roboty kafarowe w tym rejonie dobiegają końca. Do wykonania zostaje już tylko przepona oraz wrota techniczne w wyspie.
Magdalena Kierzkowska, która jest rzeczniczką Urzędu Morskiego w Gdyni poinformowała, że wyspa powstaje na wysokości Przebrna, 4,5 km na południowy wschód od kanału przez Mierzeję Wiślaną i na wschód od toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
Wyspę wypełni urobek z pogłębianych torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Docelowo przestrzeń ma stać się rajem dla ptaków.
W Polsce powstaje sztuczna wyspa. Będzie jak w Dubaju?
— Andrzej Holinka "kobuz" (@HolinkaPis) May 30, 2020
Obok przekopu Mierzei Wiślanej powstaje sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym. Trafić ma na nią piasek z przekopu. Wyspa ma być duża, jej powierzchnia ma wynosić 180 hektarów.https://t.co/WU6qJSH2s0 pic.twitter.com/mnf1DZ3CQ0
Miejsce jest dzielone na dwie kwatery. Pierwsza, o objętości ok. 5,9 mln m3, zapełniana jest w fazie budowy toru wodnego. Natomiast druga, o objętości ok. 3,3 mln m3, będzie stanowiła rezerwę dla urobku pochodzącego z przyszłych robót podczyszczeniowych, koniecznych do utrzymania zakładanych głębokości toru wodnego do portu w Elblągu.
Lokalizacja sztucznej wyspy została wybrana głównie ze względó przyrodniczych oraz ze wskazaniem obszaru o najmniejszych wartościach przyrodniczych, gdzie siedliska Zalewu są najuboższe pod kątem bentosu i roślinności oraz poza zinwentaryzowanymi tarliskami, a także względami bezpieczeństwa nawigacji.
- Wyspa znajduje się w miejscu o niewielkim obecnie znaczeniu dla ptaków, w okresie lęgowym, jak i migracji w obrębie Zalewu Wiślanego, a także poza najcenniejszymi siedliskami akwenu dla ichtiofauny. Wyspa będzie bezludna, dostępna wyłącznie dla ptaków - przyznała Dorota Słabek, Naczelnik Wydziału Oddziaływania Inwestycji na Środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.
Finalizacja prac
- Obecnie kończymy prace kafarowe zasadnicze, ale przed nami dużo innej pracy, by wykonać przekrój grodzy w całości. Mamy wykonane ponad 20 procent obwodu wyspy, który mierzy koło 5 kilometrów - podał zastępca dyrektora kontraktu do spraw budowy wyspy z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop Mariusz Sasin.
W tym samym czasie odbywają się również prace związane z wydobyciem namułu z wnętrza grodzy oraz prace nurkowe związane z montażem podwodnym ściągów. Trwa też zasyp piaszczysty ringu wyspy.
- Po zakończeniu robót bagrowniczych wnętrze grodzy wypełniane jest piaskiem. Wsypujemy go kilkadziesiąt centymetrów powyżej lustra wody, by koparki mogły pracować na sucho. Profilują one piasek do żądanego przekroju profilowego - tłumaczył Mariusz Sasin.
- Następnie na jego powierzchni wykonywana jest geotuba, czyli konstrukcja piaszczysta z użyciem geosyntetyków - dodał.
Następnie, po przeprofilowaniu i wykonaniu geotuby całość jest okładana kamieniem hydrotechnicznym, który przy użyciu barek samobieżnych przypływa z portu w Elblągu. Do portu jest dostarczany drogą kolejową z południa kraju.
W trakcie inwestycji zostanie wbudowane aż 442 tys m3 gruntu do zasypu sztucznej wyspy. Daje to objętość 118 basenów olimpijskich.
Polecamy Nasze Programy
Wiadomości
Najnowsze
Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”