Przejdź do treści

Zainteresowanie matematyką maleje w szkole

Źródło: facebook.com

Małe dzieci interesują się matematyką i czują się kompetentne, ale w czasie pierwszych trzech lat nauki to się zmienia na gorsze. Szczególnie dotyczy to dziewczynek.

Jak odkryli naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii, nastawienie dzieci do matematyki jeszcze zanim rozpoczną szkolną naukę jest z reguły pozytywne. Są nią zainteresowane i czują się kompetentne. Sytuacja pogarsza się jednak w ciągu pierwszych trzech lat edukacji. Przy tym powstaje pewnego rodzaju błędne koło – zmniejszenie zainteresowania przyspiesza spadek poczucia kompetencji i vice versa. Do takich wniosków badacze doszli po trzyletniej obserwacji 300 dzieci. „Ważny wynik jest taki, że u dzieci rozpoczynających szkołę wyższej motywacji na początku i jej mniejszemu spadkowi w późniejszym czasie towarzyszyły większe kompetencje w trzeciej klasie, po uwzględnieniu początkowych różnic w kompetencji” – mówi prof. Markku Niemivirta, autor badania przedstawionego w magazynie „British Journal of Educational Psychology” (https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjep.12655).

Wśród dzieci rozpoczynających szkołę nie było różnic między płciami ani pod względem motywacji, ani kompetencji. Jednak w czasie trzech lat motywacja dziewcząt malała bardziej. „To naturalne, że dzieci są bardziej zainteresowane tematami, w których czują się mocne. To działa jednak w obie strony – mogą czuć się lepsze w czymś, czym się interesują” – podkreśla ekspert.

Zdaniem naukowców zauważone różnice między płciami mogą być zauważalne nawet dużo później. Dostrzeżone zmiany mogą po części wynikać z bardziej realistycznej oceny własnych możliwości dzieci – uważają przy tym badacze.

Możliwe, że to nie wszystko. Istotną rolę może odgrywać rosnąca trudność nauczanego materiału, a także zbytnia koncentracja na wynikach. „Zanotowany związek między zmianami w motywacji i kompetencjach wskazuje na wartość dodaną pozytywnego zainteresowania i postrzegania siebie. Ważne jest opracowanie i wdrożenie metod nauczania, które będą wspierać zainteresowanie dzieci matematyką i wzmacniać ich doświadczenia związane z sukcesami” – uważa prof. Niemivirta.

 

PAP

Wiadomości

Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!

Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”

Zatrucie narkotykami przy wigilijnym stole - 14 osób trafiło do szpitala!

Abp Galbas konkretnie o miłości: to nie jest poezja

Sportowcy roku to Caitlin Clark i Shohei Ohtani

Niemcy likwidują rolnictwo w UE. Golińska: Polacy zostali oszukani przez Tuska

Przeszukania klasztoru Dominikanów przez bodnarowców – ostry komentarz Romanowskiego

Bodnarowcy Tuska przeszukali klasztor w Lublinie - szukali Romanowskiego

Wjechał w pieszych - wśród poszkodowanych dzieci

Wstrząsające filmy i zdjęcia z katastrofy samolotu w Kazachstanie

Śmiertelny pożar w budynku mieszkalnym

Alicja Klasik: Olimpijski medal mnie napędza

Kolejny kabel na dnie Bałtyku przerwany

Tragiczny finał połowu bursztynu

Pierwsza porażka Anwilu Włocławek

Najnowsze

Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!

Sportowcy roku to Caitlin Clark i Shohei Ohtani

Niemcy likwidują rolnictwo w UE. Golińska: Polacy zostali oszukani przez Tuska

Przeszukania klasztoru Dominikanów przez bodnarowców – ostry komentarz Romanowskiego

Bodnarowcy Tuska przeszukali klasztor w Lublinie - szukali Romanowskiego

Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”

Zatrucie narkotykami przy wigilijnym stole - 14 osób trafiło do szpitala!

Abp Galbas konkretnie o miłości: to nie jest poezja