Przejdź do treści

PiS domaga się kontroli NIK ws. modernizacji linii kolejowej Zabrze-Katowice-Kraków

Źródło: Domena Publiczna

Klub parlamentarny PiS wystąpił do NIK o kontrolę działań spółek PKP i PKP PLK oraz dawnych ministerstw transportu i rozwoju regionalnego przy modernizacji linii kolejowej Zabrze-Katowice-Kraków. Inwestycja jest opóźniona, co grozi utratą dofinansowania z UE - mówią posłowie.

Jak wyjaśnił wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury poseł Andrzej Adamczyk (PiS) chodzi o wyjaśnienie m.in. czy inwestor zrobił wszystko co mógł, by wobec opóźnień w inwestycji doprowadzić do jak najszybszego rozpoczęcia prac i czy był właściwy nadzór nad tym projektem ze strony ministra transportu, minister rozwoju regionalnego oraz PKP S.A.

- Problem modernizacji tego odcinka, jak w soczewce skupia problemy związane z przebudową i modernizacją wszystkich szlaków kolejowych w Polsce, dlatego klub PiS uznał za konieczne zwrócenie się do prezesa NIK z wnioskiem o kontrolę procesu przygotowania i realizacji tej inwestycji – podkreślił Adamczyk.

- Chcemy, by NIK zbadała też działania ministra rozwoju regionalnego w latach 2010–13, który jest odpowiedzialny za rozdysponowanie środków pomocowych UE i w części nadzoruje ich wydatkowanie – dodał poseł.

Modernizacja linii kolejowej E30 miała się rozpocząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Wartość całej inwestycji jest szacowana na ponad 1,9 mld zł. Z tej kwoty 1,3 mld zł to koszty kwalifikowane, z których 85 proc. miało stanowić dofinansowanie z UE.

Liderem konsorcjum, które było odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii kolejowej na odcinku Krzeszowice-Kraków Główny Towarowy było Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w Warszawie. Jednak ze względu na ogłoszenie jego upadłości prace przerwano. Na pozostałych odcinkach trasy, która miała być modernizowana z różnych powodów m.in. wpisania części obiektów kolejowych na listę zabytków, powstania nowego obszaru chronionego Natura 2000, upadłością jednego z podwykonawców prac projektowych, także doszło do opóźnień.

Jak wynika z pisemnej odpowiedzi ministerstwa infrastruktury i rozwoju, którą otrzymała pod koniec stycznia podkomisja zajmująca się monitorowaniem wykorzystania funduszy europejskich w zakresie infrastruktury, aktualny termin zakończenia modernizacji tej trasy to 2017 r. i duża cześć wydatków dla tego projektu będzie niekwalifikowana.

Ministerstwo poinformowało, że rozpatrywane są dwa warianty: ograniczenie projektu do dokumentacji i pozyskania decyzji administracyjnych, a realizacja robót w następnej perspektywie finansowej UE, albo wykonanie maksymalnie wielu prac do końca 2015 r. i konieczność zabezpieczenia ze środków krajowych wydatków po 2015 r.

- Zachodzi obawa, że 1,1 mld zł przeznaczonych na tę inwestycję z środków europejskich zostanie stracone, bo termin końcowego rozliczenia tej kwoty mija w 2015 r. – mówił Adamczyk.

Jak dodał zawansowanie finansowe prac na I odcinku tej inwestycji Sosnowiec-Jęzor-Trzebinia wynosi 9 proc., między Trzebinią a Krzeszowicami 1,5 proc., a na odcinku między Krzeszowicami a Krakowem nie jest gotowa jeszcze dokumentacja projektowa.

- Tempo prac jest zatrważające. Mamy nadzieję, że kontrola NIK wykaże, w czym są przyczyny utraty wielomiliardowej pomocy z UE kierowanej na inwestycje kolejowe w Polsce – powiedział wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

- Czekamy, aż wniosek do nas wpłynie i będziemy go analizować – powiedział rzecznik NIK Paweł Biedziak.

pap

Wiadomości

Premier stawia się UE: Europy bronią Finowie, Bałtowie i Polacy

Nigel Farage pod presją rezygnacji po krytyce ze strony Muska

Atak dronów na kluczową dla armii rafinerię w Rosji. Ewakuacja

"Władimirze, żadnego imperium już nie ma. You are f***ing idiot"

Arciszewska-Mielewczyk: obraz stanu państwa nie napawa optymizmem

TYLKO U NAS

Sędzia Zaradkiewicz: mamy do czynienia z ręcznym sterowaniem sądami przez władzę wykonawczą

Mentzen stanowczo o kandydowaniu Brauna na prezydenta

Porzucek: widać, że w ostatnich latach Jerzy Owsiak się pogubił

Niezwykłe pożegnanie w Watykanie

Bąkiewicz: Tusk nie sądził, że Telewizja Republika zacznie się rozwijać w tak ogromnym tempie

Dzisiaj informacje Telewizja Republika 11.01.2025

ORLEN planuje sprzedaż Polska Press

W jaki sposób wojsko zagubiło 200 min?

Polska para zatrzymana w Wielkiej Brytanii. Chodzi o śmierć ich dziecka

Nawrocki twardo ws. cenzury: „Wspólnie obronimy wolność słowa w Polsce!”

Najnowsze

Premier stawia się UE: Europy bronią Finowie, Bałtowie i Polacy

Arciszewska-Mielewczyk: obraz stanu państwa nie napawa optymizmem

Sędzia Zaradkiewicz: mamy do czynienia z ręcznym sterowaniem sądami przez władzę wykonawczą

TYLKO U NAS

Mentzen stanowczo o kandydowaniu Brauna na prezydenta

Porzucek: widać, że w ostatnich latach Jerzy Owsiak się pogubił

Nigel Farage pod presją rezygnacji po krytyce ze strony Muska

Atak dronów na kluczową dla armii rafinerię w Rosji. Ewakuacja

"Władimirze, żadnego imperium już nie ma. You are f***ing idiot"