Przejdź do treści

Państwo rzuca koło ratunkowe PLL LOT. Narodowy przewoźnik ma otrzymać blisko 3 miliardy złotych

Źródło: commons.wikimedia.org

LOT przewiezie w tym roku cztery razy mniej podróżnych, niż zakładał, ale przetrwa: spółka jest bliska otrzymania potężnej pomocy publicznej za zgodą Komisji Europejskiej – donosi "Dziennik Gazeta Prawna".

Dla LOT-u - jak i dla wszystkich przewoźników lotniczych - rok 2020 jest fatalny. Spółkę, która w ostatnich latach notowała wzrosty liczby podróżnych sięgające 25-30 procent, dotknęło teraz - z powodu pandemii koronawirusa - załamanie ruchu.

- Według najnowszych danych w tym roku powinniśmy obsłużyć około 3 mln pasażerów - mówi "Dziennikowi Gazecie Prawnej" rzecznik LOT-u Krzysztof Moczulski.

Spadek jest więc ogromny: jeszcze rok temu przewoźnik obsłużył ponad 10 mln pasażerów. Przed pandemią Covid-19 planował, że w tym roku liczba klientów wzrośnie do 12 milionów.

Jak zauważa "Dziennik Gazeta Prawna": "Te spadki mocno wpływają na kondycję finansową. Jednak o ile wielu narodowych przewoźników, np. Air France czy Lufthansa, otrzymało już kilka miesięcy temu od własnych rządów pomoc publiczną, to w przypadku LOT-u od wiosny słyszymy ze strony ministra aktywów państwowych Jacka Sasina, że takie wsparcie jest szykowane".

Gazeta cytuje również doniesienia Business Insider Polska, który napisał, że pomoc państwa polskiego na rzecz narodowego przewoźnika została zaakceptowana przez Komisję Europejską.

Według informatora portalu, LOT dostanie 2,8 mld złotych transzy pomocowej, z czego miliard ma być przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego spółki, a 1,8 mld z Polskiego Funduszu Rozwoju - na pożyczkę płynnościową.

Jak podaje "DGP", LOT nie chce na razie potwierdzić tych informacji.

- Pomoc jest jeszcze w fazie akceptacji po stronie Brukseli. Liczymy, że ta kwestia będzie ostatecznie rozstrzygnięta przed świętami Bożego Narodzenia - mówi gazecie Krzysztof Moczulski.

Doniesień o pomocy dla LOT-u nie chce potwierdzić również Ministerstwo Aktywów Państwowych.

PAP, gazetaprawna.pl

Wiadomości

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Zełeński przestanie być prezydentem Ukrainy? Może ustąpić nawet natychmiast!

Ktoś w to uwierzy? Kandydat na kanclerza chce "podpisać polsko-niemiecki traktat o przyjaźni"

Nawrocki o spotkaniu Duda-Trump: nasz prezydent jest mężem stanu

Wybory w Niemczech. Mieszkańcy wyspy Norderney głosują w... koszach plażowych

Szef MSZ Ukrainy: unikanie nazywania Rosji agresorem nie zmienia faktu, że nim jest

Miał być atak na Nawrockiego. Oberwało się Trzaskowskiemu. I to jak!

Hołda: obecny rząd to rekiny biznesu, ale nie wiem czy polskiego...

Najnowsze

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus