Przejdź do treści

Nowy polski port na Bałtyku. Za kilka dni rusza budowa w Świnoujściu

Źródło: Canva.com

- Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego, a więc morską energetykę wiatrową, która jest tak istotna dla bezpieczeństwa energetycznego. W Świnoujściu powstanie port offshorowy. Będzie on pełnił bardzo ważną rolę, stamtąd rozpocznie się ekspansja w ramach energetyki wiatrowej - powiedział Gróbarczyk podczas rozmowy w TVP1. Wiceminister podkreślił, że "nowy port stwarza alternatywę, której dotąd nie było".

Gróbarczyk zaznaczył, że gdyby port nie powstał, Polska byłaby zmuszona korzystać z infrastruktury zagranicznej, takiej jak duńska czy niemiecka.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycje w infrastrukturę portową zwiększają konkurencyjność Polski, co ma miejsce kosztem Niemiec. Jako dowód na to, Gróbarczyk wskazał na fakt, że przeładunki w polskich portach rosną, podczas gdy w niemieckich spadają.

Gróbarczyk zwrócił również uwagę na to, jak ważny jest rozwój polskich portów dla budżetu państwa. - Z samych podatków i ceł - to, co jest przeładowywane w portach, przynosi blisko 30 mld zł rocznie. To cały czas wzrasta, więc myślę, że jest o co walczyć w kontekście podnoszenia standardu życia w Polsce - podkreślił wiceminister.

We wrześniu Grupa Orlen poinformowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Zapowiedziano, że prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 roku. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power oraz inne planowane inwestycje wiatrowe.

Dodatkowo Orlen przekazał, że lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Spółka wyjaśniła, że terminal będzie służył do przeładunku i składowania kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Spółka poinformowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe.

Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana z transportem kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.

PAP, Twitter

Wiadomości

Komisja Europejska zakończyła dochodzenie. Kary dla Muska za X?

Największy lodowiec na świecie zagraża tej wyspie

Rosjanie wysadzili kolektor rurociągu, żeby ukryć ciała

Wystawę "Józef Chełmoński" przedłużono o tydzień

Barbara Nowak ostrzega: władza może manipulować wyborami

Co sprawia, że fajnopolakom można więcej?

Wykryto ognisko ptasiej grypy. 67 tysięcy indyków zostanie wybitych

Przydacz: Trump udowodnił, że można spełnić swoje obietnice w jeden dzień

Rola żon rosyjskich żołnierzy. Oni walczą, a one...?

Naukowcy ujawnili prawdę o zaginięciach w Trójkącie Bermudzkim

W minionym roku na Ukrainie zginęło 2064 cywilów

Pikieta służb mundurowych - domagają się zmian w wynagrodzeniach i warunkach pracy

Dr Karol Nawrocki: prezydenta Polski wybiorą Polacy, a nie Kijów, Berlin, czy Bruksela

„Krwawy Tulipan” wraca na salę sądową. Sąd uchylił wyrok

Kierowca zdemolował komisariat po pijanemu!

Najnowsze

Komisja Europejska zakończyła dochodzenie. Kary dla Muska za X?

Barbara Nowak ostrzega: władza może manipulować wyborami

Co sprawia, że fajnopolakom można więcej?

Wykryto ognisko ptasiej grypy. 67 tysięcy indyków zostanie wybitych

Przydacz: Trump udowodnił, że można spełnić swoje obietnice w jeden dzień

Największy lodowiec na świecie zagraża tej wyspie

Rosjanie wysadzili kolektor rurociągu, żeby ukryć ciała

Wystawę "Józef Chełmoński" przedłużono o tydzień