W związku ze stwierdzonymi ostatnio uszkodzeniami elementów podwozi w kilku pociągach Pendolino, została powołana komisja w PKP Intercity S.A. przy udziale PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zadaniem komisji jest dokładne wyjaśnienie wszystkich przyczyn tego nietypowego zjawiska, aby wyeliminować na przyszłość zaistnienie podobnych przypadków.
Pomimo tego, że stwierdzone zdarzenia nie miały wpływu na bezpieczeństwo pasażerów, w dniu dzisiejszym, w godzinach popołudniowych, podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury postanowiono o rozszerzeniu składu komisji o ekspertów Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
Bezpieczeństwo pasażerów oraz ich komfort jest absolutnym priorytetem ministerstwa oraz przewoźnika i zarządcy infrastruktury, dlatego wnioski komisji muszą zostać wypracowane w możliwe szybkim terminie.
Przypominamy, że sześć pojazdów Pendolino zostało wyłączonych z ruchu ze względu na ślady po kontakcie z tłuczniem stwierdzone na podwoziu. Już jakiś czas nie jeżdżą dwa pociągi, które uległy wypadkom.
Pendolino to rodzina włoskich elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości o prędkościach maksymalnych od 200 do 250 km/h, w większości przypadków posiadających wychylne nadwozie. Początkowo produkowane przez Fiat Ferroviaria, a później przez Alstom, który przejął Fiat Ferroviaria.
Powstało kilkaset jednostek, które są eksploatowane przez kilkunastu przewoźników w Europie i Azji. Własne składy Pendolino posiada również PKP Intercity (seria ED250), które obsługuje nimi relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Jelenią Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.