Przejdź do treści

"Kolej przyszłości" w Polsce? Liroy-Marzec pyta Morawieckiego

Źródło: Twitter/Carcajandose de risa

„Czy może Pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloop priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, które pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce?” - pyta poseł Kukiz\'15 Piotr Liroy-Marzec w interpelacji skierowanej do wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Hyperloop to projekt całkiem nowego środka transportu pasażerskiego, nazywany czasem „koleją przyszłości”. Specjalna kapsuła poruszałaby się w przystosowane rurze z obniżonym ciśnieniem, w której mogłaby osiągać prędkość dźwięku. Oznacza to, że drogę z Krakowa do Gdańska będzie można pokonywać w 30 minut. Hyperloop to projekt szeroko komentowany na świecie i Polacy odgrywają w jego rozwoju pewną rolę. Zespół HyperPoland z Warszawy wziął udział w pierwszy konkursie na projekt kapsuły hyperloopa, a niedawno wyróżniony został w Dubaju za projekt dworca hyperloopowego.

HyperPoland ma wsparcie rządowe i jak informuje portal transport-publiczny.pl, cytując wypowiedź Krzysztofa Tabiszewskiego, szefa HyperPoland, są podpisane listy intencyjne z Ministerstwem Rozwoju i Polskim Funduszem Rozwoju, a wsparcie polskich instytucji rządowych robi wrażenie w konkursie Hyperloop One Global Challenge, w którym proponuje się trasy dla przyszłego hyperloopa.

Poseł Piotr Liroy-Marzec pisze w interpelacji do Morawieckiego, że powinniśmy rozwijać jako państwo najnowsze technologie. „Budowa nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy nie może polegać na kopiowaniu technologii, które na świecie rozwija się od dwudziestu lat, tylko technologii, których świat będzie używał za dwadzieścia lat. Dlatego nie powinniśmy myśleć o samochodach elektrycznych, tylko autonomicznych. Dlatego też powinniśmy jako państwo wspierać badania i prace nad rozwiązaniami najbardziej innowacyjnymi” - pisze poseł Kukiz'15.

„Koszt budowy Hyperloop to zaledwie ¼ kosztu budowy kolei dużych prędkości. Od wielu lat trwa dyskusja o budowie kolei dużych prędkości w Polsce. Tak jak na świecie, w takie przedsięwzięcie musiałoby zaangażować się państwo. Dlaczego więc nie zainwestować od razy w rozwiązanie nowocześniejsze i bardziej efektywne ekonomicznie?” - pyta Piotr Liroy-Marzec.

transport-publiczny.pl

Wiadomości

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Zełeński przestanie być prezydentem Ukrainy? Może ustąpić nawet natychmiast!

Ktoś w to uwierzy? Kandydat na kanclerza chce "podpisać polsko-niemiecki traktat o przyjaźni"

Nawrocki o spotkaniu Duda-Trump: nasz prezydent jest mężem stanu

Wybory w Niemczech. Mieszkańcy wyspy Norderney głosują w... koszach plażowych

Szef MSZ Ukrainy: unikanie nazywania Rosji agresorem nie zmienia faktu, że nim jest

Miał być atak na Nawrockiego. Oberwało się Trzaskowskiemu. I to jak!

Hołda: obecny rząd to rekiny biznesu, ale nie wiem czy polskiego...

Nowy tydzień, nowe prognozy. Będzie ocieplenie, ale i opady

Sakiewicz: oferta Trumpa z surowcami naturalnymi jest ofertą bezpieczeństwa

Protest we Wrocławiu. "Ręce precz od naszych dzieci" NA ŻYWO

Najnowsze

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Zełeński przestanie być prezydentem Ukrainy? Może ustąpić nawet natychmiast!

Ktoś w to uwierzy? Kandydat na kanclerza chce "podpisać polsko-niemiecki traktat o przyjaźni"

Nawrocki o spotkaniu Duda-Trump: nasz prezydent jest mężem stanu

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa