2 mln zł od MSZ na promocję polskich rocznic
MSZ chce wykorzystać przypadające w 2014 r. trzy rocznice – 25 lat od obalenia komunizmu, 15 lat członkostwa w NATO oraz 10 lat członkostwa w UE – do promocji Polski za granicą. – Te trzy rocznice to pewna cezura, która wyznacza miarę naszych dokonań i miarę naszego sukcesu, byłoby wręcz grzechem nie wykorzystać tej okazji do promocji Polski – podkreślił rzecznik MSZ Marcin Wojciechowski.
MSZ pod koniec stycznia ogłosiło przetarg na przygotowanie koncepcji oraz przeprowadzenie kampanii wizerunkowej Polski za granicą z wykorzystaniem przypadających w tym roku rocznic "i wynikającej z nich narracji Polski jako kraju sukcesu".
Chodzi o trzy rocznice związane z najnowszą historią naszego kraju, tj. 25 lat od obalenia komunizmu (4 czerwca), 15 lat członkostwa w NATO (12 marca) oraz 10 lat członkostwa w Unii Europejskiej (1 maja). Resort podkreśla, że właśnie ze względu na te rocznice rok 2014 jest kluczowym momentem dla popularyzacji marki Polska na świecie.
– Te trzy rocznice to pewna cezura, która wyznacza miarę naszych dokonań i miarę naszego sukcesu; byłoby wręcz grzechem nie wykorzystać tej okazji do promocji Polski – podkreślił rzecznik MSZ Marcin Wojciechowski.
Na kampanię mają się złożyć działania PR oraz akcje w mediach społecznościowych. Ma ona objąć kraje o dużych skupiskach Polonii i najnowszej polskiej emigracji w Unii Europejskiej, a także kraje, w których funkcjonują niekorzystne przekonania i stereotypy na temat Polaków. MSZ zależy na promocji Polski przede wszystkim w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech, krajach skandynawskich i krajach Beneluksu.
Wojciechowski zaznaczył, że resort chce, by kampania miała bardzo szeroki charakter. Chodzi po pierwsze o przekazywanie doświadczenia polskiej transformacji politycznej, gospodarczej, społecznej oraz popularyzację wiedzy o historii Polski w szczególności na temat tego, co się działo w kraju w 1989 r. Z drugiej strony resort chce za pomocą kampanii budować wizerunek współczesnej Polski - członka UE i NATO - jako wiarygodnego partnera dla innych państw.
– Wciąż Okrągły Stół, wybory 4 czerwca czy utworzenie rządu Tadeusza Mazowieckiego, to nie są wydarzenia, które na świecie są kojarzone z transformacją w naszej części globu. Mamy konkurentów w postaci aksamitnej rewolucji w Czechosłowacji czy upadku muru berlińskiego. Chodzi nam o to, by chwalić się tym, co nam się udało i akcentować, że byliśmy pierwsi, a wręcz zainicjowaliśmy proces upadku komunizmu – podkreślił rzecznik MSZ.
Całkowity budżet kampanii oszacowano na blisko 2 mln zł. Będzie ona realizowana od maja do grudnia 2014 r.
Wojciechowski zaznaczył, że chociaż kwota 2 mln zł na kampanię promocyjną "może szokować", biorąc pod uwagę, że ma być ona adresowana do kilku krajów i do szerokich środowisk, takie oszacowanie jej kosztów wydaje się zasadne i umożliwiające skuteczne działanie. Dla porównania, dodał rzecznik MSZ, rozpoczęta jesienią 2013 r. kampania "Climate 4 growth", która promuje polską wizję polityki klimatycznej UE, kosztowała około milion zł.
Wojciechowski zaznaczył, że MSZ chce zlecić przeprowadzenie kampanii profesjonalnej agencji PR, bo ze względu na jej zakres nie byłoby w stanie zrealizować jej samodzielnie. – Rolą MSZ jest prowadzenie polityki zagranicznej i każda z instytucji działających w ramach resortu ma swoje kompetencje. Nie jesteśmy w stanie podjąć tak szeroko zakrojonej kampanii, adresowanej do wielu krajów i środowisk, tymi siłami, którymi dysponujemy – powiedział.
Jak dodał, w Biurze Rzecznika Prasowego pracuje 17 osób i wszystkie one zajmują się bieżącą obsługą polityki informacyjnej MSZ, a także redagują albo nadzorują 340 portali internetowych prowadzonych przez ministerstwo oraz polskie placówki dyplomatyczne na świecie. – Organizujemy spotkania, wystąpienia do mediów kierownictwa MSZ, konferencje prasowe i po prostu przy realizacji tak szeroko zakrojonych projektów promocyjnych musimy je zlecać na zewnątrz – dodał rzecznik MSZ.
Jak podkreślił Wojciechowski, koncepcja kampanii musi być zgodna z dokumentem "Zasady komunikacji marki POLSKA" przyjętym przez Radę Promocji Polski. Istotne z perspektywy kampanii jest pokazanie aktywności i skuteczności Polaków - nie same rocznice przypadające w 2014 r. są istotne, ale to, co te wydarzenia dały Polakom, w jaki sposób ich ukształtowały; kampania powinna też zawierać propozycje zaangażowania polskiej opinii publicznej w działania promocyjne.
Kampania ma być skierowana głównie do środowisk opiniotwórczych, osób wykonujących wolne zawody, prowadzących własną działalność (mali i średni przedsiębiorcy), studentów oraz Polonii, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej polskiej emigracji.
Celem kampanii, jak wynika z dokumentów przetargowych, jest m.in.: podniesienie poziomu wiedzy na temat Polski; wykorzystanie rocznic do wzmocnienia wizerunku Polski na świecie i wzmocnienia poczucia dumy Polaków; wzmocnienie pozycji i wizerunku Polski w środowisku międzynarodowym, a tym samym przełamanie stereotypów; zwiększanie poczucia dumy i identyfikacji z Polską wśród Polonii i Polaków za granicą; aktywizacja społeczna i polityczna Polonii i Polaków za granicą; zaakcentowanie postawy i aktywności Polski w okresie ważnych debat i decyzji w UE.
W lutym MSZ ogłosiło też konkurs "Współpraca w dziedzinie dyplomacji publicznej w 2014". Konkurs taki jest ogłaszany prze resort co roku; jest skierowany do organizacji pozarządowych, fundacji i instytucji samorządowych. Chodzi o wsparcie dla projektów promujących polskie dokonania i markę POLSKA oraz wzmacniające relacje dwustronne z innymi państwami i ich społeczeństwami. W tym roku pula środków na dotacje to około 3,7 mln zł.