Przyspieszenie osiągnięcia nakładów na ochronę zdrowia w wysokości 6 proc. PKB w 2023 r. zamiast w 2024 r. i określenie ścieżki wzrostu do 7 proc. PKB w 2027 r. zakłada projekt ustawy, którego pierwsze czytanie odbyło się we wtorek na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia.
Projekt rządowej regulacji – jak mówił wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski – był oczekiwany od dłuższego czasu przez wiele środowisk, m.in. medyków i osób z sektora ochrony zdrowia.
Celem regulacji jest przyspieszenie osiągnięcia poziomu nakładów na ochronę zdrowia w wysokości 6 proc. produktu krajowego brutto (PKB) w 2023 r. i określenie ścieżki dalszego wzrostu do 7 proc. PKB w 2027 r.
Obecnie minimalny poziom nakładów na ochronę zdrowia zakłada wzrost do wysokości 6 proc. PKB do 2024 r. i w latach kolejnych.
Konsekwencją zmian będzie to, iż minimalne wartości publicznych nakładów na ochronę zdrowia nie będą mogły być niższe niż: 5,75 proc. produktu krajowego brutto w 2022 r.; 6,00 proc. PKB w 2023 r.; 6,20 proc. PKB w 2024 r.; 6,50 proc. PKB w 2025 r. i 6,80 proc. PKB w 2026 r.
Gadomski akcentował, że zmiany pozwolą m.in. na zasilenie systemu ochrony zdrowia dodatkowymi środkami w kwocie szacowanej łącznie w latach 2022–2027 na ponad 80 mld zł i osiągnięcie w 2027 r. nakładów na ochronę zdrowia na poziomie przekraczającym 215 mld zł.
Komisja przyjęła projekt, wprowadzając do niego poprawki. Jedna z nich dotyczy naruszenia nietykalności osób kwalifikujących do szczepień bądź prowadzących szczepienia przeciw COVID-19.
Objęcie pracowników punktów szczepień dodatkową ochroną prawną wiąże się z atakami na punkty szczepień i z groźbami kierowanymi wobec personelu medycznego.
Poprawkę w tej sprawie, na wtorkowym posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, zajmującej się m.in. rządowym projektem nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgłosił Bolesław Piecha (PiS).
Zaproponowany przepis głosi, że "kto narusza nietykalność cielesną osoby prowadzącej badanie kwalifikacyjne lub szczepienie ochronne przeciwko COVID-19 lub osoby pomagającej przy przeprowadzeniu badania lub szczepienia, której nie przysługuje ochrona prawna należna funkcjonariuszowi publicznemu podczas lub w związku z prowadzonym badaniem lub szczepieniem, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat trzech".
Akceptacji większości komisji nie zyskała z kolei m.in. propozycja Marceliny Zawiszy (Lewica) o zorganizowanie w sierpniu wysłuchania publicznego w sprawie projektu. Posłanka podnosiła m.in., że zabrakło konsultacji projektu regulacji.
Projekt przewiduje m.in. rozszerzenie uprawnień Ministra Zdrowia związanych z przekazywaniem Narodowemu Funduszowi Zdrowia dotacji podmiotowej. Dotychczasowe przepisy pozwalały na zaplanowanie tej dotacji wyłącznie na etapie planowania budżetu na dany rok. Wprowadzane zmiany pozwolą dodatkowo na przekazanie Narodowemu Funduszowi Zdrowia, w formie dotacji podmiotowej lub jako zasilenie funduszu zapasowego, środków, które zostaną zidentyfikowane jako oszczędności także na etapie realizacji budżetu.
Ponadto szefowi MZ, za zgodą Ministra Finansów, umożliwiono dokonywanie zmian w planie wydatków polegających na przeniesieniu środków pomiędzy działami budżetu państwa, w ramach części budżetowej, którą dysponuje.
Projekt ustawy wprowadza ponadto przedłużenie obowiązywania aktualnych wykazów świadczeniodawców zakwalifikowanych do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (tzw. sieci szpitali) do 30 czerwca 2022 r.