Sejm przyjął dzisiaj ustawę mówiącą o budowie drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym poprzez wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną.
Za projektem zagłosowało 401 posłów, przeciw było dziewięciu, 18 wstrzymało się od głosowania. Ustawa trafi do Senatu.
Ustawa zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł i ma być finansowany ze środków państwa.
Kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości i umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Port w Elblągu stanie się piątym portem pełnomorskim w Polsce, po Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku.
Pod uwagę brane 4 lokalizacje przekopu, a jego umiejscowienie wskaże firma, która przygotuje dokumentację projektową inwestycji. Przed trzema dniami Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z konsorcjum firm trójmiejskich na jego wykonanie