"Trwa zalewanie śluzy, operacja rozpoczęła się w środę, planujemy ją zakończyć w piątek. Śluza napełniania jest od strony Zatoki Gdańskiej, poprzez otwory wypalone w grodzy. Następne kroki to testy każdej ze stalowych bram w środowisku wodnym. Najpierw odbędą się testy z maszynowni południowej oraz północnej", ponformował dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Proces zakończy się testami całej przeprawy z Nadrzędnego Systemu Sterowania zlokalizowanego w Kapitanacie Portu Nowy Świat, który obejmuje sterowanie mostami, bramami śluzy, sygnalizacją oraz znakami zmiennej treści.
W drugiej połowie kwietnia na antenie Telewizji Republika wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że prace nad budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną idą zgodnie z planem i nie ma zagrożenia dla ich realizacji. Przypomniał, że otwarcie kanału przez Mierzeję ma nastąpić 17 września.
Zobacz: Gróbarczyk: przekop Mierzei Wiślanej będzie gotowy na 17 września!
#DzieńzRepubliką | @marekgrobarczyk(@MI_GOV_PL): Dzisiaj możemy potwierdzić, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zostanie zakończona 17 września 2022 roku - ten termin nie jest zagrożony.#włączprawdę #TVRepublika
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) April 21, 2022
Nowa droga wodna łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską ma wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić ją od decyzji strony rosyjskiej. Na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić.
Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni planowo port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.
W oknie poniżej film prezentujący zalewanie śluzy.