Przejdź do treści
Prof. Marciniak o wyborach samorządowych: Im niższy szczebel, tym bardziej ukrywana jest partyjność
telewizja republika

– Im niższy szczebel, tym bardziej ukrywana jest partyjność. Dla sukcesu wyborczego lokalnych polityków ważne jest ukrywanie przynależności partyjnej – mówiła w wieczornych „Wolnych głosach” prof. Ewa Marciniak, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

– Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci często podlegają reelekcji. Dlatego też sama kampania samorządowa ma mniejsze znaczenie, niż osiągnięcia włodarzy. Ludzie nie interesują się bilbordami i hasłami wyborczymi, ale realnymi osiągnięciami tych włodarzy – wyjaśniała prof. Ewa Marciniak.

Zgodziła się z nią Barbara Stanisławczyk, publicystka i specjalistka ds. marketingu politycznego. Dodała, że dla Polaków kampania samorządowa rzeczywiście ma mniejsze znaczenie.

Prof. Marciniak przywołała badania, wedle których Polacy uważają, że mają większy wpływ na sprawy lokalne. – To oznacza, że Polaków interesuje, kto jest prezydentem, wójtem lub burmistrzem, ale paradoksalnie to zadowolenie z lokalnego włodarza nie sprzyja frekwencji wyborczej, która zazwyczaj jest niska – podkreślała.

Stanisławczyk zauważyła, że wybory lokalne często są pozapartyjne, ponieważ w społecznościach lokalnych coraz bardziej zauważalne jest zmęczenie ugrupowaniami politycznymi.

– Im niższy szczebel, tym bardziej jest ukrywana partyjność. Dla sukcesu wyborczego lokalnych polityków ważne jest ukrywanie przynależności partyjnej – zgodziła się z przedmówczynią prof. Marciniak. Politolog zauważyła jednak, że w dużych miastach następuje mobilizacja elektoratów. – Rozstrzygający jest ten elektorat, który chce głosować, ale nie wie na kogo, czyli niezdecydowani – stwierdziła.

– W wyborach lokalnych często głosuje się na osobę, którą się zna i widzi na żywo. Nie ma przekazu ekranu – zaznaczyła Barbara Stanisławczyk, dodając, że często głosuje się też na znajomych, co jest trudniejsze w wyborach parlamentarnych.

Zdaniem prof. Marciniak zauważyła również, że lokalnie nie działają wszystkie narzędzia marketingowe, ale działa tzw. marketing relacji. – Chodzi o utrzymanie lojalności elektoratu i na to są ukierunkowane działania marketingowe. Jest to rodzaj kampanii permanentnej – wyjaśniała politolog z UW.  

telewizjarepublika.pl

Wiadomości

Sutyrk zwolniony za poręczeniem. Prokuratura o szczegółach

Trump spotkał się z zagranicznym przywódcą. Nieprzypadkowy wybór

Chaos w nowozelandzkim parlamencie. Podarła ustawę i zatańczyła

Reżim kubański więzi nieletnich. Uznał ich za opozycjonistów

Pierwsza duża gospodarka, która odeszła od węgla

Nowy minister od zdrowia w USA. Antyszczepionkowiec

Gwiazda NBA do Demokratów: "Przegraliście. Siedźcie cicho!"

Aktorka martwi się o Amerykanów, którzy „nie mają możliwości ucieczki"

Kurski: jednego dnia Sutryk popiera Trzaskowskiego, drugiego przychodzi po niego CBA. To sprawka Tuska.

Gembicka: Tusk pręży muskuły i mówi, że nie wpuści migrantów, a za plecami Polaków zgadza się na wszystko

Ujawniamy! To im Sutryk zafundował studia. ZOBACZ!

Nitras wzywa imienia Jezus na wieść o zatrzymaniu Sutryka

Mocny komentarz Obajtka ws. wyników Orlenu: to niszczenie naszego narodowego koncernu

Motoryzacyjna pamiątka po wojnie znaleziona pod ziemią

Kwiecień: nie ma inwestycji, nie ma programów, wszystko stoi!

Najnowsze

Sutyrk zwolniony za poręczeniem. Prokuratura o szczegółach

Pierwsza duża gospodarka, która odeszła od węgla

Nowy minister od zdrowia w USA. Antyszczepionkowiec

Gwiazda NBA do Demokratów: "Przegraliście. Siedźcie cicho!"

Aktorka martwi się o Amerykanów, którzy „nie mają możliwości ucieczki"

Trump spotkał się z zagranicznym przywódcą. Nieprzypadkowy wybór

Chaos w nowozelandzkim parlamencie. Podarła ustawę i zatańczyła

Reżim kubański więzi nieletnich. Uznał ich za opozycjonistów