Przejdź do treści

Olbrzymia szansa dla polskiego przemysłu zbrojeniowego: w Dęblinie powstanie zakład produkujący części do pocisków systemu Patriot

Źródło: PAP/Piotr Polak

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 i koncern Lockheed Martin rozpoczynają budowę nowego zakładu produkcyjnego – poinformowała w poniedziałek amerykańska firma. Fabryka będzie produkować elementy do pocisków PAC-3 MSE wybranych jako uzbrojenie polskich zestawów Patriot.

Nowy zakład, który powstanie w Dęblinie, to realizacja porozumień przemysłowych i umów offsetowych podpisanych z firmą Lockheed Martin w związku z programem obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła. W przyszłym roku, po zakończeniu budowy, w nowym obiekcie o powierzchni 3000 metrów kwadratowych ma zostać zatrudnionych około 20 polskich pracowników.

Firmy WZL1 i Lockheed Martin rozpoczęły współpracę w 2018 roku na mocy umowy offsetowej podpisanej przez LM ze Skarbem Państwa RP. W ramach umowy offsetowej Lockheed Martin będzie współpracować z WZL1 w zakresie produkcji i kwalifikacji komory kontenera startowego pocisku PAC-3 MSE.

– Ten program jest kamieniem milowym w obecnych i przyszłych relacjach z firmą Lockheed Martin – powiedział cytowany w komunikacie LM członek zarządu WZL1 i dyrektor oddziału w Dęblinie Bartłomiej Kacperczyk. – Niecierpliwie czekamy na dalszą wspólną pracę nad programem Wisła, który jest jednym z kluczowych przedsięwzięć dla zapewnienia bezpieczeństwa Polski w najbliższej przyszłości. Jesteśmy otwarci na dalszą współpracę z koncernem Lockheed Martin także w innych programach – dodał Kacperczyk.

– Lockheed Martin od ponad 20 lat jest strategicznym partnerem polskiej obrony narodowej i przemysłu. Firma poważnie traktuje swoje zaangażowanie we wspieranie polskiej gospodarki poprzez inwestycje, tworzenie miejsc pracy i dzielenie się technologią – zapewnił dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej Robert Orzyłowski. – Jesteśmy dumni, że możemy wykazać nasze zaangażowanie we wspieranie polskiego zamówienia na pociski PAC-3 MSE poprzez znaczącą, partnerską współpracę przemysłową – taką, jak nasze relacje z WZL1 – dla której widzimy wiele wzajemnie korzystnych możliwości na przyszłość – powiedział.

Produkowane przez koncern Lockheed Martin pociski PAC-3 MSE (Patriot Advanced Capability-3, Missile Segment Enhancement) są głównym elementem przyszłego polskiego systemu obrony powietrznej.

Produkcję elementów wyrzutni i pocisków PAC-3 MSE oraz ich testy w Polsce przewidują umowy offsetowe podpisane w marcu ub.r. między Polską Grupą Zbrojeniową a producentem pocisków wybranych przez Polskę jako uzbrojenie baterii Patriot. Kilkanaście podpisanych wtedy kontraktów przewiduje również utworzenie centrum badań symulacji i testów pocisków, a także podniesienie poziomu obsługi samolotów i śmigłowców używanych przez polskie wojsko. Współpraca z LM ma także pozwolić na rozwijanie własnej konstrukcji pocisków rakietowych.

Zestawy Patriot wytwarzane przez amerykańską korporację Raytheon zostały kupione w ramach programu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu Wisła. Międzyrządową umowę podpisano pod koniec marca 2018 r. Jej wartość wyniosła 4,75 mld dolarów (ponad 16 mld zł); z tej kwoty ponad 700 mln zł ma trafić do polskiego przemysłu. Umowie towarzyszy offset wartości 950 mln zł, z czego blisko 725 mln zł przypadło na firmę Lockheed Martin.

Koncern, który jest też producentem samolotów bojowych F-16, transportowych C-130 Hercules i wybranych przez Polskę zestawów artylerii rakietowej HIMARS, współpracuje z MON od 1997 r. LM jest także właścicielem PZL Mielec, gdzie są produkowane śmigłowce S-70i Black Hawk; uczestniczy również w programie Aegis Ashore, którego baza powstaje w Redzikowie. Koncern z centralą w Bethesda w stanie Maryland zatrudnia na całym świecie około 110 tys. pracowników.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. z siedzibą w Łodzi i oddziałem w Dęblinie to jedna z kluczowych spółek PGZ. WZL1 specjalizują się w serwisie, remontach i modernizacjach sprzętu lotniczego. Zakłady dokonują napraw głównych, obsługi i modernizacji śmigłowców rodziny Mi, turbowałowych silników TW3-117 i silników odrzutowych SO-3W, prowadzą obsługę okresową samolotów szkolnych TS-11 Iskra. Wykonują także prace dla lotnictwa cywilnego, przy produkcji kompozytów, wiązek elektrycznych, pokryć galwanicznych i lakierniczych, metrologii, obróbce mechanicznej i badaniach nieniszczących.

PAP

Wiadomości

Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!

Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”

Zatrucie narkotykami przy wigilijnym stole - 14 osób trafiło do szpitala!

Abp Galbas konkretnie o miłości: to nie jest poezja

Sportowcy roku to Caitlin Clark i Shohei Ohtani

Niemcy likwidują rolnictwo w UE. Golińska: Polacy zostali oszukani przez Tuska

Przeszukania klasztoru Dominikanów przez bodnarowców – ostry komentarz Romanowskiego

Bodnarowcy Tuska przeszukali klasztor w Lublinie - szukali Romanowskiego

Wjechał w pieszych - wśród poszkodowanych dzieci

Wstrząsające filmy i zdjęcia z katastrofy samolotu w Kazachstanie

Śmiertelny pożar w budynku mieszkalnym

Alicja Klasik: Olimpijski medal mnie napędza

Kolejny kabel na dnie Bałtyku przerwany

Tragiczny finał połowu bursztynu

Pierwsza porażka Anwilu Włocławek

Najnowsze

Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!

Sportowcy roku to Caitlin Clark i Shohei Ohtani

Niemcy likwidują rolnictwo w UE. Golińska: Polacy zostali oszukani przez Tuska

Przeszukania klasztoru Dominikanów przez bodnarowców – ostry komentarz Romanowskiego

Bodnarowcy Tuska przeszukali klasztor w Lublinie - szukali Romanowskiego

Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”

Zatrucie narkotykami przy wigilijnym stole - 14 osób trafiło do szpitala!

Abp Galbas konkretnie o miłości: to nie jest poezja