Na opakowaniach żywności pojawiają się informacje, że np. dany produkt zawiera „Omega-3 dla utrzymania serca w dobrej kondycji” albo że jest „źródłem magnezu, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym”. Naukowcy pomogą konsumentom w zrozumieniu tego rodzaju wskazówek.
Oświadczenia zdrowotne mają pomagać konsumentom zrozumieć, jaki wpływ na zdrowie ma kupowana przez nich żywność. Badania pokazują jednak, że wielu konsumentów ma wciąż duże problemy z ich zrozumieniem.
Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN zachęcają więc do udziału w badaniu online, które ma prowadzić do poprawy w komunikacji oświadczeń zdrowotnych.
Jak wskazują eksperci, rośnie liczba świadomych konsumentów szukających zdrowych produktów dla siebie i swoich rodzin. „Jeśli chcemy dobrze się odżywiać i poprawić swoje zdrowie, zrozumienie oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności i napojów jest kluczowe. W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczeniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. »cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym« albo »fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów«” – powiedziała Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.
Zabawa dla nauki
Oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa. W dodatku często pisane są niezrozumiałym, naukowym językiem. Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa Health Claims Unpacked finansowana ze środków Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii. To platforma cyfrowa dostępna w internecie.
Strona jest dostępna w czterech językach. W ramach interaktywnej zabawy dostępne są zarówno treści edukacyjne, jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wsparcie konsumentów wyrażone poprzez udział w aktywnościach online ma pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.
Międzynarodowy zespół naukowy wykorzysta wiedzę zgromadzoną na platformie, aby uruchomić „Moduł Producenta”, dzięki któremu producenci oraz decydenci będą mogli uzyskać bezpośredni dostęp do informacji o preferencjach konsumentów w zakresie różnych sformułowań i ulepszyć komunikowanie oświadczeń zdrowotnych.
Naukowcy zachęcają do udziału w badaniu za pośrednictwem strony: www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl