W wielu spisach wyborców przygotowanych przez Urzędy Dzielnic m.st. Warszawy oraz wyłożonych w lokalach obwodowych komisji wyborczych na terenie m.st. Warszawy w rubrykach dotyczących grup kilkudziesięciu wyborców w jednej komisji wpisano nieprawdziwy adres zamieszkania (to jest adres Komisji Obwodowej). Powyższe oznacza oczywiście poświadczenie nieprawdy. Adres Komisji Obwodowej nie może być jednocześnie adresem zamieszkania np. osoby bezdomnej lub przebywającej w Warszawie czasowo – czytamy w zawiadomieniu jakie Ruch Kontroli Wyborów skierował do Komendy Stołecznej Policji .
Poniżej prezentujemy treść zawiadomienia z opisem sytuacji:
PILNE – WYMAGA NATYCHMIASTOWEJ INTERWENCJI
Niniejszym składam zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa fałszerstwa dokumentu wyborczego (SPISU WYBORCÓW) w wyborach Prezydenta RP w dniu 24 maja 2015 r.
Wnoszę o zabezpieczenie dowodów (tj. spisów wyborców) oraz ściganie i ukaranie.
Nadto konieczne jawi się sprawdzenie, czy wyborcy jakoby „zamieszkujący” w obwodowych komisjach wyborczych występują w spisach wyborczych więcej niż jednej komisji wyborczej (np. w różnych dzielnicach).
Opis:
W wielu spisach wyborców przygotowanych przez Urzędy Dzielnic m.st. Warszawy oraz wyłożonych w lokalach obwodowych komisji wyborczych na terenie m.st. Warszawy w rubrykach dotyczących grup kilkudziesięciu wyborców w jednej komisji wpisano NIEPRAWDZIWY ADRES ZAMIESZKANIA (to jest adres Komisji Obwodowej).
Powyższe oznacza oczywiście POŚWIADCZENIE NIEPRAWDY. Adres Komisji Obwodowej nie może być jednocześnie adresem zamieszkania np. osoby bezdomnej lub przebywającej w Warszawie czasowo.
Do wpisania adresu komisji obwodowej w rubryce „adres zamieszkania wyborcy” nie upoważnia żaden przepis.
Podany przez urzędników art. 28 Kodeksu Wyborczego dotyczy sytuacji, gdy w celu umieszczenia w spisie wyborców, wyborca podaje dowolny adres zamieszkania, który jest następnie przyporządkowany do dowolnej komisji obwodowej. Powyższy przepis nie upoważnia do złożenia oświadczenia o fakcie zamieszkiwania wyborcy pod adresem komisji obwodowej, takie oświadczenia złożyli lub potwierdzili urzędnicy wydziałów ewidencji ludności sporządzający spisy wyborców. Państwowa Komisja Wyborcza także nie wydała wytycznych uprawniających do wpisywania adresu komisji obwodowej, jako adresu zamieszkania wyborcy. Funkcjonariusz publiczny wykraczający poza umocowanie, określone stosownymi przepisami narusza art. 2 oraz art. 7 Konstytucji RP.
Wskazany przepis art. 28 Kodeksu Wyborczego zezwala na dowolność adresu zamieszkania i przyporządkowania do dowolnego obwodu głosowania, ale ta dowolność ma swoje granice – nie można zamieszkiwać w budynku/lokalu użyteczności publicznej (szkoła, przedszkole, komenda policji, komisja wyborcza).