Przejdź do treści
11:05 Opolskie: blisko pół tysiąca wniosków o wsparcie dla poszkodowanych przez powódź
10:34 Prezes PiS Jarosław Kaczyński z życzeniami na Wielkanoc: nad Polską ciemne chmury, mamy trudny czas; życzę by ten czas się skończył
10:09 Ukraina: Rosja zaatakowała minionej nocy 87 dronami i ośmioma rakietami
09:45 Łódzkie: po śmiertelnym wypadku utrudnienia na A2 w kierunku Poznania
09:18 IMGW ostrzega: w województwie podlaskim burzowo, spadnie do 20 mm deszczu
Debata Republiki Kolejna debata kandydatów na Prezydenta RP, której organizatorem będzie Telewizji Republika już 9 maja – proszę śledzić naszą antenę, portal i media społecznościowe
Spotkanie 29 kwietnia o godz. 18:00 odbędzie się spotkanie z publicystą TV Republika - Jakubem Maciejewskim. Miejsce: Wojewódzka Biblioteka Publiczna, ul. Ściegiennego 13, Kielce
Republika Uwaga, lokalne muxy nie nadają od 1 kwietnia Republiki. Chcąc oglądać naszą stację trzeba przejść na Mux 8
Republika Solidarni z Republiką! Każda wpłata od Państwa jest dla nas ogromnym wyrazem wsparcia. Wpłaty można dokonać, wykonując przelew: Fundacja Niezależne Media, nr konta: 78 1240 1053 1111 0010 7283 0412, dopisek: Darowizna na wolne media
Radio Republika Zachęcamy do słuchania naszego internetowego Radio Republika na stronie radiotvrepublika.pl
NBP NBP informuje: Narodowy Bank Polski działając niezależnie od nacisków politycznych, zapewnia stabilność cen i wspiera zrównoważony rozwój gospodarki. Niezależność banku centralnego to fundament silnej gospodarki. NBP działa na rzecz dobrobytu Polaków

Rosną długi w motoryzacji. Tysiące firm na granicy wypłacalności

Źródło: X com @zachodni

Choć po polskich drogach jeździ coraz więcej aut, branża motoryzacyjna zamiast przyspieszać – wyhamowuje. Zadłużenie sektora sięga już niemal pół miliarda złotych, a wiarygodność płatnicza wyraźnie spada. Najmocniej cierpią mali gracze: warsztaty, sklepy z częściami, lokalni dealerzy. Czy sektor, który jeszcze niedawno był kołem zamachowym gospodarki, dziś staje się jej balastem?

Samochodów przybywa, ale warsztaty toną

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego nie pozostawia złudzeń: w 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła dynamicznie – w przypadku klientów indywidualnych aż o jedną trzecią. Z kolei floty firmowe powiększyły się o kolejne 9,3 proc. W tym samym czasie aż 25 proc. aut poruszających się po drogach to pojazdy ponad 20-letnie.

Te dane powinny zwiastować prosperity w sektorze – ale rzeczywistość jest inna. Serwisy, sprzedawcy części i dilerzy zmagają się z coraz większymi trudnościami. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, zadłużenie branży motoryzacyjnej wynosi już 457,7 mln zł. W rejestrze figuruje ponad 13 tysięcy firm, z których zdecydowaną większość stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze.

Mały warsztat, wielki problem

Największe zaległości mają sprzedawcy detaliczni i hurtowi pojazdów – 187,3 mln zł. Tuż za nimi plasują się warsztaty samochodowe, które muszą oddać wierzycielom 156,3 mln zł. Sprzedawcy części i akcesoriów – kolejne 77 mln zł. Największy ciężar długów dźwigają mikrofirmy. Ponad 9,4 tys. jednoosobowych działalności ma do spłaty 273 mln zł, co oznacza średnio niemal 40 tys. zł na firmę.

I choć taka kwota nie robi wrażenia na dużych graczach, dla lokalnego warsztatu to wyrok.

– Dla wielu przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe wyzwaniem są długie terminy płatności, szczególnie jeśli współpracują z firmami ubezpieczeniowymi czy zarządcami flot. Często wykładają z własnej kieszeni pieniądze na zakup części i czekają tygodniami na przelew. Gdy gotówka nie wpływa, pojawiają się kłopoty. To tylko jeden z wielu problemów – do tego dochodzi wzrost kosztów, presja cenowa ze strony zagranicznej konkurencji i spadająca rentowność 

– komentuje Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Pieniądze z faktoringu zamiast kredytu

Branża szuka sposobów, by nie utonąć. Jednym z nich jest faktoring. Dane pokazują, że w 2024 roku zainteresowanie tym rozwiązaniem wśród mikrofirm motoryzacyjnych wzrosło aż trzykrotnie.

Średni limit faktoringowy wynosi 20 tys. zł, a dominującą formą jest tzw. cesja cicha, w której przeciętna wartość finansowania to 7 tys. zł. Te środki ratują płynność – pozwalają kupić części, dokończyć naprawę i czekać na przelew od kontrahenta bez duszenia się z braku gotówki.

Kto czeka na zwrot pieniędzy?

Największe zaległości branża motoryzacyjna ma wobec instytucji finansowych i ubezpieczeniowych – łącznie blisko 329 mln zł. Dalej są firmy handlowe i telekomunikacyjne, którym branża winna jest po 32 mln zł.

Geograficznie najwięcej problemów mają przedsiębiorcy z Mazowsza – 2603 dłużników i 115,7 mln zł do spłaty. Za nimi Śląsk (51,5 mln zł długu) i Małopolska (45,5 mln zł). Najmniejsze zadłużenie notują Podlasie i Opolszczyzna – odpowiednio 6 i 6,9 mln zł.

Rekordzistą jest producent części z Mazowsza – jego zadłużenie przekracza 6 mln zł. Większość tej kwoty to dług wobec banku, ale nie brakuje też zaległości wobec ubezpieczyciela i dostawców chemii przemysłowej.

Wiarygodność pod znakiem zapytania

Niepokojące są też dane dotyczące rzetelności branży. Według KRD, w ciągu roku o 10 proc. zmniejszyła się liczba firm z najwyższą kategorią wiarygodności płatniczej – A. Za to o 13,4 proc. wzrosła liczba firm zakwalifikowanych do najniższej kategorii – H, zarezerwowanej dla dłużników.

– Tak duży przyrost nierzetelnych firm oraz pogorszenie wiarygodności płatniczej w motoryzacji to sygnał dla kontrahentów, by z uwagą śledzili kondycję finansową warsztatów samochodowych, producentów i dostawców części. Warto też zabezpieczyć się finansowo na wypadek ich niewypłacalności, bo ryzyko jest dziś niemałe

 – ostrzega prezes Kaczmarski Inkasso.

Branża w potrzebie

Branża motoryzacyjna nie potrzebuje dziś luksusowego paliwa – potrzebuje tlenu. Środki na utrzymanie płynności, lepsze warunki rozliczeń z partnerami i realne wsparcie dla najmniejszych firm to absolutna konieczność. W przeciwnym razie wielu właścicieli warsztatów i sklepów z częściami może już niedługo… zjechać na pobocze.

Źródło: Republika, 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

esteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Wiadomości

Jakie jest znaczenie wielkanocnej święconki?

Polityczna burza w Senacie. Michał Kamiński oskarża Kidawę-Błońską

Prawosławny hierarcha krytycznie o świecie: triumf hedonizmu i zysku

Jarosław Kaczyński na Wielkanoc: nad Polską dzisiaj ciemne chmury. Mamy trudny czas i życzę Państwu, by ten czas się skończył

Chiny podbijają Afrykę. Mocno zaznaczają swoją obecność w portach

Uszkodzenia budynków, zalane piwnice. Piątkowa ulewa poczyniła duże szkody

Wielkanoc z sercem. Republika organizuje śniadanie dla potrzebujących

Republika podbija świat Minecrafta. I spełnia życzenia urodzinowe swoich widzów! [WIDEO]

Wielka Sobota: Kościół przypomina o nieusuwalności chrztu

Pekin pomaga Huti. Namierza statki, które stawały się celem ich ataków rakietowych

Prognoza pogody na Wielkanoc: ominie nas zła pogoda, miejscami popada

Rekordy chrztów dorosłych: zaskakujące dane z Kościoła Francji

Animowana wersja "Quo vadis" dziś o godz. 12:45 w Republice. Zapraszamy!

Platforma upada na naszych oczach. Kidawa kroczy przed upadkiem

Wielka Sobota - czas milczenia w Kościele katolickim

Najnowsze

Jakie jest znaczenie wielkanocnej święconki?

Chiny podbijają Afrykę. Mocno zaznaczają swoją obecność w portach

Uszkodzenia budynków, zalane piwnice. Piątkowa ulewa poczyniła duże szkody

Wielkanoc z sercem. Republika organizuje śniadanie dla potrzebujących

Republika podbija świat Minecrafta. I spełnia życzenia urodzinowe swoich widzów! [WIDEO]

Polityczna burza w Senacie. Michał Kamiński oskarża Kidawę-Błońską

Prawosławny hierarcha krytycznie o świecie: triumf hedonizmu i zysku

Jarosław Kaczyński na Wielkanoc: nad Polską dzisiaj ciemne chmury. Mamy trudny czas i życzę Państwu, by ten czas się skończył