Przejdź do treści

Uroczyste otwarcie tunelu kolejowego pod Bosforem

Źródło:

Turcja otworzyła we wtorek tunel kolejowy w Stambule, który połączył europejską i azjatycką część kraju. Inwestycja należy do strategicznych projektów władz w Ankarze

Tunel pod Bosforem należy do głównych projektów infrastrukturalnych rządu premiera Erdogana. W oficjalnych uroczystościach udział wzieli przedstawiciele władz Turcji, w tym prezydent Abdullah Gul i premier Recep Tayyip Erdogan, oraz m.in. premier Japonii Shinzo Abe.

Najbezpieczniejsze miejsce w Stambule
W założeniu władz kolejowe połączenie Europy z Azją ma być kolejnym bodźcem stymulującym turecką
gospodarkę. Stanowi też element projektu łączenia azjatyckiego systemu kolejowego z europejskim.


Tunel ma prawie 14 km długości, z czego odcinek pod Bosforem - prawie półtora kilometra. Znajduje
się na głębokości ponad 55 metrów i jest najgłębszym tunelem kolejowym tego typu na świecie. - Projekt łączy kontynenty historycznego Jedwabnego Szlaku - podkreślił przed uroczystością otwarcia turecki minister transportu Binali Yildirim.

Budowę tunelu rozpoczęto w 2005 roku, a całą inwestycję miano oddać do użytku po czterech latach.
Jednak realizacja planów została poważnie opóźniona przez archeologów i ich badania m.in. nad
odnalezionymi pozostałościami po bizantyjskim porcie z czwartego wieku naszej ery. Projekt spotkał się też z dużym sprzeciwem społecznym. Rząd oskarżono m.in. o brak konsultacji ze społeczeństwem, co doprowadziło do serii protestów.

Władze starały się rozwiać obawy niektórych obywateli i ekspertów ostrzegających przed możliwym
uszkodzeniem konstrukcji przez wstrząsy tektoniczne, do których dochodzi w okolicy. Minister
transportu podkreślił, że tunel wytrzyma wstrząsy o sile 9 w skali Richtera i zapewnił, że "to najbezpieczniejsze miejsce w Stambule".

Tunel pod Cieśniną Bosfor jest jedną z kilku strategicznych inwestycji planowanych przez rząd
Erdogana w Stambule. Pod Bosforem ma też być wybudowany tunel, którym poruszać się będą samochody
osobowe. Planowana jest też budowa trzeciego mostu nad cieśniną oraz lotniska pasażerskiego, które
w założeniu ma być największe na świecie.

 

zm,Pap, fot.Ben Morlok/CC

Wiadomości

Zegar Zagłady przesunięty o sekundę do przodu. Bliżej apokalipsy

Panika podczas święta. Co najmniej 15 osób stratowano na śmierć

Kraj w Europie w ślady USA. Tylko dwie płcie. Efekt Trumpa

Pierwsze lotnisko w Europie z autobusami bez kierowców

Dwa rosyjskie bombowce w powietrzu przez 11 godzin. I to gdzie?

Putin znalazł powód. Odrzuca negocjacje z Zełenskim

Walki w Afryce zagrażają laboratorium. Grozi nam katastrofa

Szef ds. granic do Seleny Gomez: Gdzie łzy za wykorzystane dzieci

Chiny budują potężne centrum badań nad fuzją jądrową

Trzeci miesiąc masowych protestów. Dymisja premiera nic nie dała

Ktoś nas ostrzega. Sztuczna inteligencja skrywa "cień zła"

Zagadka dronów nad New Jersey została rozwikłana

Astronomowie odkryli super-Ziemię. Tuż za rogiem. Kosmicznym...

TYLKO U NAS

Cały niemiecki mainstream polityczny relatywizuje prawdę o zbrodni niemieckiej na Polakach

Ścigali go czerwoną notą Interpolu. Wpadł na Podlasiu

Najnowsze

Zegar Zagłady przesunięty o sekundę do przodu. Bliżej apokalipsy

Dwa rosyjskie bombowce w powietrzu przez 11 godzin. I to gdzie?

Putin znalazł powód. Odrzuca negocjacje z Zełenskim

Walki w Afryce zagrażają laboratorium. Grozi nam katastrofa

Szef ds. granic do Seleny Gomez: Gdzie łzy za wykorzystane dzieci

Panika podczas święta. Co najmniej 15 osób stratowano na śmierć

Kraj w Europie w ślady USA. Tylko dwie płcie. Efekt Trumpa

Pierwsze lotnisko w Europie z autobusami bez kierowców