Turcja otworzyła we wtorek tunel kolejowy w Stambule, który połączył europejską i azjatycką część kraju. Inwestycja należy do strategicznych projektów władz w Ankarze
Tunel pod Bosforem należy do głównych projektów infrastrukturalnych rządu premiera Erdogana. W oficjalnych uroczystościach udział wzieli przedstawiciele władz Turcji, w tym prezydent Abdullah Gul i premier Recep Tayyip Erdogan, oraz m.in. premier Japonii Shinzo Abe.
Najbezpieczniejsze miejsce w Stambule
W założeniu władz kolejowe połączenie Europy z Azją ma być kolejnym bodźcem stymulującym turecką
gospodarkę. Stanowi też element projektu łączenia azjatyckiego systemu kolejowego z europejskim.
Tunel ma prawie 14 km długości, z czego odcinek pod Bosforem - prawie półtora kilometra. Znajduje
się na głębokości ponad 55 metrów i jest najgłębszym tunelem kolejowym tego typu na świecie. - Projekt łączy kontynenty historycznego Jedwabnego Szlaku - podkreślił przed uroczystością otwarcia turecki minister transportu Binali Yildirim.
Budowę tunelu rozpoczęto w 2005 roku, a całą inwestycję miano oddać do użytku po czterech latach.
Jednak realizacja planów została poważnie opóźniona przez archeologów i ich badania m.in. nad
odnalezionymi pozostałościami po bizantyjskim porcie z czwartego wieku naszej ery. Projekt spotkał się też z dużym sprzeciwem społecznym. Rząd oskarżono m.in. o brak konsultacji ze społeczeństwem, co doprowadziło do serii protestów.
Władze starały się rozwiać obawy niektórych obywateli i ekspertów ostrzegających przed możliwym
uszkodzeniem konstrukcji przez wstrząsy tektoniczne, do których dochodzi w okolicy. Minister
transportu podkreślił, że tunel wytrzyma wstrząsy o sile 9 w skali Richtera i zapewnił, że "to najbezpieczniejsze miejsce w Stambule".
Tunel pod Cieśniną Bosfor jest jedną z kilku strategicznych inwestycji planowanych przez rząd
Erdogana w Stambule. Pod Bosforem ma też być wybudowany tunel, którym poruszać się będą samochody
osobowe. Planowana jest też budowa trzeciego mostu nad cieśniną oraz lotniska pasażerskiego, które
w założeniu ma być największe na świecie.
zm,Pap, fot.Ben Morlok/CC