– Malezja nadal jest zdecydowana prowadzić poszukiwania zaginionego bez śladu równo rok temu Boeinga 777 – oświadczył premier Mohamed Najib bin Abdul Razak. Raport międzynarodowych niezależnych śledczych nie wyjaśnia, co stało się z maszyną.
Opublikowany w rocznicę katastrofy wstępny raport liczy 584 strony. Zawiera m.in. informacje na temat baterii sygnalizatora położenia jednej z czarnych skrzynek. Według ekspertów bateria ta wyczerpała się w grudniu 2012 r., czyli rok przed feralnym lotem, i nie została wymieniona. Nie jest jednak jasne, czy wpłynęło to na poszukiwania. W raporcie szczegółowo opisano dane z wojskowych i cywilnych radarów, które śledziły kursu samolot. Przedstawiono również wiele informacji technicznych na temat maszyny.
Niezależnym ekspertom nie udało się jednak ustalić przyczyny zaginięcia samolotu linii Malaysia Airlines. Ich podejrzeń nie wzbudziła przeszłość pilotów ani pozostałych członków załogi.
Zespołem ekspertów kierowała Malezja, a w jego skład wchodzili m.in. Amerykanie, Brytyjczycy, Chińczycy, Francuzi i Australijczycy. Zniknięcie lotu MH370 było bezprecedensowe, podobnie jak akcja poszukiwawcza – napisał w komunikacie premier Malezji. Dodał, że są to najbardziej skomplikowane i stanowiące największe wyzwanie pod względem technicznym poszukiwania w historii lotnictwa.
– Razem z naszymi międzynarodowymi partnerami badaliśmy nieliczne istniejące dowody. Malezja jest zdecydowana nadal prowadzić poszukiwania i ma nadzieję, że MH370 się odnajdzie – dodał Najib.
Niektórzy bliscy ofiar katastrofy w weekend brali udział w czuwaniach. W Pekinie policja starła się z modlącymi się w świątyni krewnymi pasażerów. Do przepychanek doszło, gdy bliscy próbowali rozmawiać z zagranicznymi dziennikarzami.
– W nocy nie mogę spać, udaje mi się najwyżej przespać dwie godziny. Ale jestem przekonana, że moja córka żyje i że ją odzyskam – zdążyła powiedzieć jedna z matek, zanim została odeskortowana przez policję.
Członkowie rodzin ofiar katastrofy już wcześniej skarżyli się na nękanie ze strony chińskiej policji, która obawia się wszelkich zachowań zagrażających stabilności społecznej.
Jednak chiński rząd zapewnił, że bliscy ofiar mogą liczyć na pomoc i złożył im kondolencje w rocznicę wypadku. Szef chińskiej dyplomacji zadeklarował w niedzielę, że Pekin nie przerwie poszukiwań samolotu pasażerskiego.
Z kolei wicepremier Australii stwierdził niedawno, że poszukiwania malezyjskiej maszyny nie mogą trwać wiecznie. W przyszłym tygodniu przedstawiciele władz Australii, Malezji i Chin spotkają się, by przedyskutować dalsze działania, jakie należy podjąć w poszukiwaniach.
Boeing 777 linii Malaysia Airlines, na pokładzie którego było 239 osób, w tym 153 obywateli Chin, zaginął 8 marca 2014 roku, podczas lotu ze stolicy Malezji, Kuala Lumpur, do Pekinu. Zniknął z ekranów radarów niedługo po starcie. Dane satelitarne wskazują, że samolot zmienił kurs i leciał na południe.
Eksperci przypuszczają, że maszyna spadła do Oceanu Indyjskiego, prawdopodobnie na zachód od Australii, gdy skończyło się paliwo. Dotychczasowe poszukiwania, prowadzone na obszarze 60 tys. km kwadratowych, nie dały jednak żadnego rezultatu.
Pod koniec stycznia rząd Malezji formalnie uznał zniknięcie maszyny za wypadek, otwierając drogę do wypłacenia rodzinom ofiar odszkodowań.