Przejdź do treści

Podpisano kontrakt ws. szlaku wodnego między Morzem Czarnym a Bałtykiem

Źródło: wikipedia/domena publiczna

Międzynarodowe konsorcjum eksperckie przeanalizuje sposoby odtworzenia szlaku wodnego między Morzem Czarnym a Bałtykiem. Kontrakt na przeprowadzenie odpowiednich badań podpisano w Mińsku

Jak poinformował państwowa agencja BiełTA, dokument podpisał wczoraj stojący na czele konsorcjum Instytut Morski w Gdańsku oraz zleceniodawca, czyli podlegająca Ministerstwu Transportu Białorusi firma budowlana „Dnieprzańsko-Bużański Szlak Wodny”.

Eksperci przeanalizują ekonomiczne, techniczne, ekologiczne, finansowe i prawne aspekty odtworzenia szlaku wodnego E40 między Gdańskiem a Chersonem na Ukrainie. Wnioski mają przedstawić do końca bieżącego roku.

Konsorcjum ma zbadać celowość wykorzystania poszczególnych odcinków szlaku na całej jego długości i zaproponować trzy konkretne scenariusze rewitalizacji.

Finansowanie prac w ramach wspólnego projektu wzięła na siebie Unia Europejska, która przeznaczy na ten cel prawie 500 tys. euro.

Będzie łatwiejszy handel pomiędzy Polską, Białorusią i Ukrainą

Droga wodna E40 łączy Morze Bałtyckie w Gdańsku z Morzem Czarnym w Chersonie. Na terenie Polski biegnie w górę Wisły do Warszawy, a dalej Narwią i Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą przez Polesie do Dniepru.

Jak podkreśla BiełTA, obecnie statki nie mogą nią pływać na odcinku między Warszawą a Brześciem. Ponadto fragment ten biegnie przez parki przyrodnicze wchodzące w skład europejskiej sieci Natura 2000 i dlatego planowanie na nim jakichkolwiek hydrotechnicznych instalacji wymaga dokładnej analizy.

Zdaniem specjalistów, odtworzenie szlaku E40 pozwoli co roku transportować do 4 mln ton ładunków, co znacznie ułatwi handel między Polską, Białorusią i Ukrainą.

Projekt jest realizowany zgodnie z programem współpracy transportowej Polski, Białorusi i Ukrainy na lata 2007-2013. Oprócz Instytutu Morskiego pozostali członkowie konsorcjum to ukraińskie przedsiębiorstwo państwowe CzernomorNIIprojekt, niemiecki Instytut Ekonomii Przewozów i Logistyki oraz Europejsko-Ukraińska Agencja ds. Biznesu i Innowacji.

pap

Wiadomości

Niemcy wypłacają emerytury zbrodniarzom wojennym, na wypłatę ofiarom potrzebują... więcej czasu

Trzecia kadencja Trumpa? Jest propozycja, by zmienić konstytucję

Kończy się dyktatura WHO. Kolejny kraj chce wyjść

Polacy poniosą koszty premierowania Tuska. Dekret Bidena w mocy

Spektakularne zjawisko. Morze Czarne jak Morze Czerwone

Zapowiadają blokadę Serbii. Prezydent oskarża Zachód

Wszystkie lotniska Moskwy sparaliżowane. Loty odwołane

Ujawnią dokumenty dot. trzech zabójstw XX wieku

A tak wygląda naprawdę współpraca Chin z Rosją. Interesujące...

Prof. Cenckiewicz: Stróżyk nie będzie się tłumaczył z relacji z ludźmi związanymi z Rosją

Uzależnione od narkotyków szczury zjadają dowody w policyjnych magazynach

Opłata za wejście na Mount Everest wzrośnie nawet do 15 tys. dolarów

Potentat meblowy ogłosił zwolnienia. Pracę straci kilkaset osób

Atak na muzeum. Chcą zniszczyć dziedzictwo Jana Pawła II

Wójcik: nasz rząd ma złe relacje z administracją Trump'a. To niedobrze.

Najnowsze

Niemcy wypłacają emerytury zbrodniarzom wojennym, na wypłatę ofiarom potrzebują... więcej czasu

Spektakularne zjawisko. Morze Czarne jak Morze Czerwone

Zapowiadają blokadę Serbii. Prezydent oskarża Zachód

Wszystkie lotniska Moskwy sparaliżowane. Loty odwołane

Ujawnią dokumenty dot. trzech zabójstw XX wieku

Trzecia kadencja Trumpa? Jest propozycja, by zmienić konstytucję

Kończy się dyktatura WHO. Kolejny kraj chce wyjść

Polacy poniosą koszty premierowania Tuska. Dekret Bidena w mocy