Przejdź do treści
Niemiecki przemysł samochodowy na skraju przepaści. Tysiące pracowników może trafić na bruk
Republika

Motor niemieckiej gospodarki jest na skraju załamania. "Najwięksi giganci w branży motoryzacyjnej grożą masowymi zwolnieniami i zamknięciem fabryk. Wszystko wskazuje na dalsze spadki zysków w najbliższych miesiącach. Rządowi w Berlinie tymczasem kończą się pomysły — politycy nie wiedzą, jak zapobiec katastrofie, której zwieńczeniem będzie nałożenie ceł na chińskie samochody", podaje onet.pl

Czy takie marki jak Mercedes, BMW, Volkswagen przejdą do historii? Czy "niemiecka solidność" przegra z chińską masówką, której monopolowi mają zapobiec nowe, bardziej restrykcyjne taryfy wprowadzone przez Unię Europejską? Czy wreszcie Chiny w retorsji nie zastosują podobnego rozwiązania wobec europejskich, a więc i niemieckich producentów?

Na początku tego tygodnia o tym wszystkim rozmawiał z reprezentantami niemieckiej branży motoryzacyjnej  minister gospodarki i wicekanclerz Robert Habeck. Czy było to spotkanie ostatniej szansy? Na to wskazywałyby groźby masowej redukcji zatrudnienia i zamknięcia fabryk.

Jak podkreśla onet.pl, problemy budżetowe, spory z Chinami o cła na samochody i unijne przepisy środowiskowe sprawiają, że Habeck ma niewiele narzędzi, aby pomóc branży, która jest kręgosłupem gospodarczym kraju.

"Zgodnie z raportem czasopisma "Manager Magazin" plany oszczędnościowe Volkswagena mogą doprowadzić do redukcji nawet 30 tys. miejsc pracy. Przedstawiciele Volkswagena nazwali jednak tę prognozę "nonsensem". Mercedes-Benz także ostrzegł, że nie spodziewa się dużego ożywienia sprzedaży luksusowych samochodów na kluczowym chińskim rynku. Na początku września BMW również obniżyło swoje prognozy zysków", czytamy w portalu.

Niemiecka branża motoryzacyjna od dłuższego czasu tkwi w stale pogłębiającym się kryzysie. Jest on spowodowany, jak podkreślają eksperci, przede wszystkim przejściem na produkcję pojazdów elektrycznych. Tymczasem niezbędne do utrzymania się na plusie firm motoryzacyjnych są dochodowe sprzedaże samochodów z silnikami spalinowymi.

Choć niemiecki rząd wprowadził zachęty podatkowe dla samochodów elektrycznych, jako samochodów służbowych to nie przyniosło to specjalnych rezultatów. Z drugiej strony Niemcy nie palą się, by, tak jak tego chcą np. Francuzi,  zablokować napływ dalekowschodnich elektryków restrykcyjnymi taryfami. Berlin obawia się, że w odwecie Pekin wprowadzi podobne rozwiązania wobec aut wyprodukowanych w Europie. Odbiłoby się to szczególnie negatywnie na przemyśle niemieckim, który od dawna prowadzi bardzo lukratywną sprzedaż w Chinach.

Niemcy chcą także by Komisja Europejska wstrzymała się z narzuceniem nowych limitów emisji, które wejdą w życie w przyszłym roku i które mogą kosztować przemysł motoryzacyjny RFN 15 mld euro kar.

Źródło: onet.pl

Wiadomości

Aktorka martwi się o Amerykanów, którzy „nie mają możliwości ucieczki"

Kurski: jednego dnia Sutryk popiera Trzaskowskiego, drugiego przychodzi po niego CBA. To sprawka Tuska.

Gembicka: Tusk pręży muskuły i mówi, że nie wpuści migrantów, a za plecami Polaków zgadza się na wszystko

Ujawniamy! To im Sutryk zafundował studia. ZOBACZ!

Nitras wzywa imienia Jezus na wieść o zatrzymaniu Sutryka

Mocny komentarz Obajtka ws. wyników Orlenu: to niszczenie naszego narodowego koncernu

Motoryzacyjna pamiątka po wojnie znaleziona pod ziemią

Kwiecień: nie ma inwestycji, nie ma programów, wszystko stoi!

Katolicy będą mieć wpływ na administrację Trumpa

Popierany przez Tuska prezydent Wrocławia zatrzymany przez CBA

PiS i Konfederacja przejmują władzę? Tak wynika z sondażu

Jechał na papierosach. Przemytnik cyklista zatrzymany

Błaszczak: gdyby nie Reset Tuska, to amerykańska obecność wojskowa w Polsce byłaby większa

Dramat w dużych miastach. Szczury wychodzą ... toaletami!

Nieoficjalnie! Sutryka zatrzymano za kupienie dyplomu

Najnowsze

Aktorka martwi się o Amerykanów, którzy „nie mają możliwości ucieczki"

Nitras wzywa imienia Jezus na wieść o zatrzymaniu Sutryka

Mocny komentarz Obajtka ws. wyników Orlenu: to niszczenie naszego narodowego koncernu

Motoryzacyjna pamiątka po wojnie znaleziona pod ziemią

Kwiecień: nie ma inwestycji, nie ma programów, wszystko stoi!

Kurski: jednego dnia Sutryk popiera Trzaskowskiego, drugiego przychodzi po niego CBA. To sprawka Tuska.

Gembicka: Tusk pręży muskuły i mówi, że nie wpuści migrantów, a za plecami Polaków zgadza się na wszystko

Ujawniamy! To im Sutryk zafundował studia. ZOBACZ!