Przejdź do treści

Komisja Europejska kontra Facebook. Dochodzenie ws. unijnych zasad konkurencji

Źródło: Fot. Pexels/Tobias Dziuba

Trwa formalne dochodzenie antymonopolowe, by ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane dot. reklam zebrane w szczególności od reklamodawców w celu konkurowania z nimi. Dochodzenie wszczęła Komisja Europejska.

Komisja Europejska oceni, czy Facebook, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji, łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową.

- Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane - podała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

 - W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję - dodała.

Facebook oferuje m.in. usługę ogłoszeń online, która nazywa się Facebook Marketplace. Jest to platforma dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować oraz sprzedawać towary.

Szkodliwe działania

Podczas formalnego dochodzenia Komisja Europejska szczegółowo zbada, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych oraz reklamach internetowych pozwala mu na szkodzenie konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych.

Firmy, które reklamują swoje usługi na Facebooku mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane. Ten może następnie wykorzystywać je w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły.

Komisja, po wstępnym dochodzeniu, obawia się, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. Może on wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka.

Komisja Europejska uważa, że Facebook posiada precyzyjne dane i informacje dotyczące preferencji użytkowników. Według KE może tak być na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace.

wnp

Wiadomości

Trzęsienie ziemi miało siłę 23 tysięcy bomb zrzuconych na Hiroszimę

Atak hakerski na Japan Airlines. Opóźnione loty

Żona Assada "miała go zostawić". Ma 50 proc. szans na przeżycie

Tę historię opowiedzą muzycznie. Takie rocznice trzeba czcić

Przerwane połączenie podmorskie. Tam wtedy płynęły ich statki

Potępił "skandaliczny atak" Rosji na Ukrainę. Jest zapowiedź!

Nowy Jork. Taksówka wjechała w ludzi. Co najmniej 6 rannych

Trump: Grenlandczycy chcą przyłączenia ich wyspy do Ameryki

Unia Europejska współwinna wojnie? Saryusz-Wolski ostro o Nord Stream i wsparciu Ukrainy

Tutaj nie można obchodzić Świąt Bożego Narodzenia. ZOBACZ!

Zagranica oszalała na punkcie młodych górali, którzy grali podczas pasterki w Polsce

Po zamachu na media - nielegalna TVP Info straciła 75 procent widzów

Polacy na chwilówkach, Tusk w drogich ubraniach. ZAWRZAŁO: „Powinien być w pasiaku”

Samolot, który rozbił się w Kazachstanie został ostrzelany?

Zobacz ile Polacy zapłacą za całe święta?

Najnowsze

Trzęsienie ziemi miało siłę 23 tysięcy bomb zrzuconych na Hiroszimę

Przerwane połączenie podmorskie. Tam wtedy płynęły ich statki

Potępił "skandaliczny atak" Rosji na Ukrainę. Jest zapowiedź!

Nowy Jork. Taksówka wjechała w ludzi. Co najmniej 6 rannych

Trump: Grenlandczycy chcą przyłączenia ich wyspy do Ameryki

Atak hakerski na Japan Airlines. Opóźnione loty

Żona Assada "miała go zostawić". Ma 50 proc. szans na przeżycie

Tę historię opowiedzą muzycznie. Takie rocznice trzeba czcić