Eksperci o przyczynie katastrofy lotniczej w Korei Południowej
Katastrofa w Muan, która pochłonęła życie 179 osób, wstrząsnęła nie tylko Koreą Południową, której pełniący obowiązki prezydenta ogłosił siedem dni żałoby narodowej. Szczegółowa analiza w oparciu o m.in, rejestratory lotu, potrwa długie miesiące, ale już dziś wielu ekspertów wskazuje, co mogło być przyczyną katastrofy lotu 2216.
Eksperci w dziedzinie lotnictwa sugerują, że awaryjne lądowanie samolotu Boeing 737-800 linii Jeju Air miało miejsce po tym, jak maszyna zderzyła się z ptakiem bądź stadem ptaków. W wyniku tego incydentu, samolot stracił moc w co najmniej jednym z silników oraz doznał awarii hydraulicznej.
Wstępna analiza wskazuje, że częściowa awaria systemu zmusiła pilotów do przeprowadzenia nagłego lądowania. Obrazy i dane dostępne przed katastrofą budzą pytania dotyczące konfiguracji samolotu w momencie podejścia do lądowania na pasie startowym w porcie lotniczym Muan, który jest usytuowany w kierunku północ-południe.
Samolot Boeing 737-800 był na ostatnim etapie lądowania, gdy automatyczne transmisje danych zniknęły z radarów. Samolot znajdował się wówczas około 275 metrów nad ziemią, w odległości 2,5 kilometra od lotniska. Po zderzeniu z ptakami nastąpiła utrata mocy w prawym silniku. Podjęto decyzję o przerwaniu lądowania i wykonaniu manewru odejścia na drugi krąg, by spróbować ponownie wylądować.
Tradycyjnie sytuacja wyglądałaby tak, że samolot zrobiłby jedno koło i wracał do pierwotnie zaplanowanego miejsca lądowania. Ponieważ jednak nie udało się całkowicie wykonać tego odejścia na drugi krąg, podjęto próbę lądowania w przeciwnym kierunku, w stronę pasa 19.
Pilotom nie udało się jednak w pełni wykorzystać systemów hydraulicznych do wycofanie klap i podwozia, co skomplikowało sytuację. W momencie, gdy samolot wylądował, klapy i hamulce były nieaktywne, co mogło przyczynić się do niekontrolowanego lądowania. Pomimo że samolot dotknął ziemi w okolicy połowy pasa, nie był w stanie zatrzymać się w odpowiednim czasie, co doprowadziło do zderzenia z betonowymi barierami na jego końcu.
Eksperci, wskazują na dziwność sytuacji, w której udało się uruchomić systemy do spowolnienia samolotu, ale nie udało się aktywować klap i podwozia. W przeszłości podobne katastrofy były spowodowane awariami systemów hydraulicznych, które uniemożliwiały pilotom skuteczne lądowanie.
Ekspert Geoffrey Thomas zauważył, że zderzenia z ptakami nie są rzadkością w lotnictwie, zwłaszcza w fazie startu i lądowania. Ta katastrofa, niestety, przypomina nam o kruchości technologii i wyzwań, jakie niesie ze sobą lotnictwo.
Źródło: Republika
CZYTAJ WIĘCEJ:
Katastrofa samolotu w Korei Płd. Liczba ofiar będzie rosnąć
Już 62 ofiary! Nie wysunęło się podwozie samolotu
Bilans ofiar katastrofy w Muan wzrósł do 85
Muan: na miejscu śledczy z Komisji Badania Wypadków Lotniczych
Pełniący obowiązki prezydenta przybył na miejsce dramatu w Muan
Katastrofa w Muan: Możliwe, że ofiar będzie 179
Trwa akcja ratownicza na lotnisku w Muan. 96 osób zginęło
Potwierdzono 124 ofiary katastrofy w Muan. 2 przeżyły
176 ofiar. Wiadomo kim są osoby, które przeżyły
Liczba ofiar katastrofy w Muan wzrosła do 151
Potwierdzono ostateczną liczbę ofiar katastrofy w Muan
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X