Zmiany w przepisach o prawie jazdy. To wymogi UE

Nowe unijne przepisy o prawie jazdy uzgodnione przez polską prezydencję z PE przewidują dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. Kraje członkowskie będą mogły obniżyć próg wiekowy dla kategorii B do 17. roku życia, o ile młodej osobie za kółkiem towarzyszyć będzie doświadczony kierowca.
Chodzi o zmiany w dyrektywie o prawie jazdy, które zaproponowała Komisja Europejska, by zmniejszyć - wciąż w jej ocenie zbyt wysoką - liczbę wypadków na drogach w UE. We wtorek nad ranem polska prezydencja zakończyła negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznego kształtu nowych przepisów. Porozumienie między prezydencją a PE kończy jeden z ostatnich etapów legislacyjnych. Teraz uzgodniony tekst będą musiały zaakceptować kraje członkowskie i sama izba.
Obowiązkowy okres próbny
Bezpieczeństwo na drogach ma podnieść ustanowienie dwuletniego okresu próbnego. Każdy nowy kierowca (niezależnie od wieku) przez dwa pierwsze lata będzie musiał się liczyć z bardziej rygorystycznymi sankcjami prawnymi za wykroczenia na drodze, np. jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
Z kolei możliwość prowadzenia samochodu zyskają 17-latkowie. Kraje członkowskie będą mogły obniżyć próg wiekowy dla kategorii B do 17. roku życia. Takie osoby będą jednak mogły jeździć jedynie w towarzystwie doświadczonego kierowcy aż do ukończenia 18 lat. Ma to pozytywnie wpłynąć na poziom umiejętności nowych kierowców i tym samym na bezpieczeństwo drogowe.
Koniec z bezterminowym prawem jazdy
Polska prezydencja i PE uzgodniły piętnastoletni okres ważności prawa jazdy dla kategorii A i B na obszarze całej UE. Na taki okres wydawane są już obecnie prawa jazdy w tych kategoriach w Polsce. Do 2033 r. Polska będzie musiała przeprowadzić wymianę bezterminowych dokumentów na ważne przez 15 lat.
W dyrektywie podniesiony zostanie wiek, w którym kraje członkowskie mogą zacząć sprawdzać stan zdrowia posiadacza prawa jazdy - z 50. do 65. roku życia. Natomiast nadal obowiązek przedstawienia zaświadczenia od lekarza lub samooceny (takie deklaracje obywatele składają dzisiaj w Szwecji i Holandii) będzie dobrowolny - państwa wciąż będą decydować o tym, czy chcą wprowadzenia takiego obowiązku. Obecnie w Polsce go nie ma.
Rozmowy będą trwały
Dodatkowo, prezydencja i PE uzgodniły obniżenie minimalnego wieku kierowców w kategorii D (a więc na autobusy) z 23 do 21 lat dla posiadaczy przyśpieszonego świadectwa kwalifikacji zawodowej. Ma to być odpowiedź na niedobór zawodowych kierowców.
Polska prezydencja i PE powrócą do rozmów w środę wieczorem, by wynegocjować przepisy dotyczące odbierania prawa jazdy. W UE obowiązuje wzajemne uznawanie praw jazdy pomiędzy krajami, natomiast nie ma wspólnego ich cofania. Chodzi o to, by odebranie prawa jazdy obywatelowi jednego państwa w innym kraju członkowskim było respektowane w całej UE. Taka decyzja zostanie zapisana w systemie Resper i dlatego będzie widoczna - i honorowana - w innych państwach. Okazuje się bowiem, że dzisiaj z egzekwowaniem takich decyzji jest duży problem i np. piraci drogowi, którzy stracili prawo do kierowania w jednym kraju, dalej jeżdżą autem. Kraj wydania będzie mógł jednak odstąpić od odebrania prawa jazdy, jeśli w prawie tego kraju za dane wykroczenie prawa jazdy się nie odbiera.
Źródło: PAP, x.com
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X