Ujednolicenie prędkości w obszarze zabudowanym do 50km/h w dzień i w nocy, zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko czy obowiązek zachowywania odległości wynoszącej połowę aktualnej prędkości to tylko niektóre ze zmian związanych ze zwiększeniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Opracowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy ,,Prawo o ruchu drogowym" oraz ustawy o ,,kierujących pojazdami" została już opublikowana w Dzienniku Ustaw.
- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć - jest to priorytet polskiego rządu - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zrównanie prędkości i zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h.
Projekt zawiera regulacje dotyczące zrównania prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy. Przekroczenie tej prędkości będzie skutkowało zatrzymaniem prawa jazdy. Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym. Z analiz wynika, że różnica między 50 a 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości hamowania pojazdu. Co za tym idzie skutki zdarzeń drogowych stają się mniejsze.
Większa ochrona pieszego
Kierowca będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Co więcej, do jego kolejnych obowiązków należeć będzie stworzenie możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.
Zakaz używania telefonów podczas przechodzenia przez ulicę
Kolejnym obowiązkiem ujętym w ustawie jest zakaz korzystania z telefonów oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję podczas wchodzenia na jezdnię lub torowisko. Rozwiązanie będzie miało wpływ na bezpieczeństwo i zwiększenie ostrożności wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Koniec ,,jazdy na zderzak"
Zachowanie zbyt małego odstępu między pojazdami na drogach ekspresowych i na autostradach jest jedna z głównych przyczyn wypadków. ,,Jazda na zderzak" jest ryzykowna praktyką stosowaną przez kierowców. Prowadzi to wielu niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Bezpieczna odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruch (autostradach i drogach ekspresowych) będzie wynosiła połowę aktualnej prędkości. Kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym pojazdem. Analogicznie kierowca prowadzący samochód z prędkością 120 km/h będzie musiał zachować odstęp 60 m.