WOŚP traci popularność. Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń
Z poważnym kryzysem wizerunkowym wśród internautów zmaga się Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Nadmierne zaangażowanie polityczne i nie do końca czytelna polityka finansowa fundacji Jerzego Owsiaka, to jedne z głównych zarzutów, które znalazły się w opracowaniu "WOŚP na zakręcie: Największy kryzys wizerunkowy w mediach społecznościowych od początku istnienia", zamieszczonym na profilu @Polityka_wSieci na X.
Z analizy wizerunku WOŚP wynika, że coraz więcej treści związanych z WOŚP wyraża krytyczny stosunek do fundacji.
"Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (#WOŚP) od początku swojego istnienia była jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych projektów charytatywnych w Polsce. Dzięki corocznym finałom fundacja zdobywała ogromne wsparcie społeczne, zarówno finansowe, jak i emocjonalne, a jej lider, Jerzy Owsiak, stał się symbolem jednoczenia Polaków wokół idei pomocy potrzebującym. Niemniej, analiza danych z mediów społecznościowych wskazuje, że WOŚP przechodzi obecnie najpoważniejszy kryzys wizerunkowy w swojej historii" - czytamy.
Negatywny stosunek
Z analizowanych przez @Polityka_wSieci komentarzy wynika, że aż 60% treści wyraża negatywny stosunek do fundacji. Dominujące wątki krytyczne obejmują zarzuty dotyczące:
- braku przejrzystości finansowej (np. niewystarczających rozliczeń z zebranych środków).
- nadmiernych kosztów organizacyjnych fundacji, które zdaniem krytyków pochłaniają znaczną część zebranych funduszy.
- rzekomego upolitycznienia działań WOŚP, szczególnie w kontekście wypowiedzi Jerzego Owsiaka.
- osobistych korzyści Owsiaka, co wywołuje falę negatywnych emocji.
Tylko 40% analizowanych komentarzy wyraża wsparcie dla WOŚP, co stanowi zauważalny spadek w porównaniu do wcześniejszych lat, gdy pozytywny sentyment przeważał. Komentatorzy pozytywnie odnoszą się do konkretnych rezultatów działań fundacji, takich jak zakup sprzętu medycznego, ale jednocześnie wyrażają zastrzeżenia wobec obecnego zarządzania fundacją - czytamy dalej.
Emocjonalna krytyka
Badanie zauważa, że komentarze krytyczne wobec fundacji i Jerzego Owsiaka, często nacechowane są emocjonalnie. Podkreślony jest brak przejrzystości, oskarżenia o prywatne korzyści lidera oraz upolitycznienie działań. Jako główne motywy wymienia się:
- zarzuty o niejasne przepływy finansowe
- krytyka wykorzystania dzieci w wolontariacie
- osobiste ataki na Owsiaka jako lidera.
Ciekawie wygląda też analiza trendów w sieci, które wpłynęły na obecny kryzys wizerunkowy. Wśród nich @Polityka_wSieci wymienia:
- narracja o "braku transparentności": krytyka dotyczy sposobu zarządzania funduszami i rzekomego "ukrywania" części działań finansowych
- narracja o "upolitycznieniu fundacji": zarzuty wobec Jerzego Owsiaka o wspieranie określonych ugrupowań politycznych i wykorzystywanie WOŚP do celów ideologicznych
- osobista krytyka lidera: Jerzy Owsiak stał się obiektem ostrych ataków personalnych, co dodatkowo polaryzuje opinie.
Więcej złości niż wdzięczności
Na zakończenie rozkład emocji w wypowiedziach dot #WOŚP, ujęty w analizie.
Złość (45%) Zdominowana przez krytyczne opinie i zarzuty wobec WOŚP oraz Jerzego Owsiaka.
Radość (30%) Wyrażająca wdzięczność i wsparcie dla fundacji oraz jej rezultatów, takich jak zakup sprzętu medycznego.
Smutek (15%) Wynikający z rozczarowania obecnym kryzysem wizerunkowym i polaryzacją opinii.
Jak widać sytuacja WOŚP wygląda nieciekawie i tylko zdecydowane posunięcia mogą przynieść zmianę. Czy można jednak na to liczyć? Obserwując Jerzego Owsiaka uciekającego przed dziennikarzami należy wątpić.
Owsiak uciekał przed dziennikarzami. Bał się pytań o pieniądze
Po wynikami badania swoje komentarze zamieścili internauci, którzy również nie mają najlepszej opinii o WOŚP i jej szefie.
Źródło: Republika, x.com/@Polityka_wSieci
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.