Przejdź do treści

Ursus wyprodukuje autobus „na baterie”

Źródło: facebook.com/URSUS.1893

Autobus elektryczny z wymiennymi bateriami wyprodukuje spółka Ursus w Lublinie. Na jednej baterii pojazd ma przejeżdżać ok. 200 km. Autobus będzie testowany w ruchu miejskim przez lubelskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

– Autobusy elektryczne są już produkowane przez wielu producentów. Nasz produkt będzie jednak wyróżniać to, że baterie można będzie wymieniać – rozładowane na naładowane. Będą one umieszczone po bokach pojazdu, na wysokości podłogi tak, aby był do nich łatwy dostęp, co pozwoli na szybką i bezproblemową wymianę – powiedział pełnomocnik zarządu Ursusa ds. marketingu Mariusz Lewandowski.

Silniki napędowe w autobusie o mocy 150 kW mają być umieszczone w piastach kół osi tylnych i zasilane przez baterie litowo-jonowe o pojemności energetycznej minimum 200 kWh. Jedno pełne naładowanie baterii ma umożliwić przejechanie ok. 200 km. Bateria ma być używana przez co najmniej sześć lat.

Baterie zostaną opracowane przy współpracy z naukowcami z Politechniki Lubelskiej. Na uczelni ma być powołany do tego specjalny zespół badawczy, który będzie pracował nad dostosowaniem odpowiednich technologii do wymogów baterii.

Autobus ma mieć 12 metrów długości, będzie mógł zabrać w sumie 70 pasażerów, będą w nim 23 miejsca siedzące. Ursus planuje, że pierwszy pojazd będzie gotowy jesienią tego roku i testowany w ruchu miejskim przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Jak powiedział prezes MPK Tomasz Fulara, nowy autobus ma kursować na specjalnie wyznaczonej trasie, obsługującej okolice centrum miasta.

Fulara powiedział, że możliwość przejechania na jednej baterii ok. 200 km pozwoliłoby na obsłużenie takiej trasy przez cały dzień. Nowy autobus ma też mieć możliwość naładowania baterii na określonych przystankach, przy wykorzystaniu istniejącej w Lublinie trolejbusowej sieci trakcyjnej.

– Elektryczne autobusy oraz trolejbusy to przyszłość komunikacji miejskiej. To rozwiązanie ekologiczne, ponieważ te pojazdy nie emitują szkodliwych spalin, mniej hałasują, ale są też bardziej ekonomiczne, tańsze w eksploatacji. Silniki są wydajniejsze niż spalinowe, a nowoczesne technologie umożliwiają dodatkowe pozyskiwanie energii podczas hamowania – dodał Fulara.

Ursus razem z firmą Bogdan Motors z Łucka na Ukrainie (która zajmuje się produkcją autobusów) produkuje już dla komunikacji miejskiej w Lublinie 38 trolejbusów, wyposażonych w baterie akumulatorów, dzięki którym pojazdy mogą przejechać do 5 km bez zasilania z trakcji elektrycznej. Montaż trolejbusów odbywa się w zakładzie Ursusa w Lublinie. Pięć pierwszych pojazdów już dostarczono, kolejnych kilkanaście sztuk ma być dostarczone jeszcze w tym roku, a pozostałe - w 2015 r.

– Zaprojektowanie oraz produkcja autobusów elektrycznych jest kolejnym, naturalnym krokiem, który nie bez powodu następuje zaraz po wyprodukowaniu pierwszej partii trolejbusów dla Lublina. O produkcji autobusu napędzanego jedynie bateriami litowo-jonowymi myśleliśmy praktycznie od początku naszej przygody z komunikacją miejską – powiedział prezes Ursusa Karol Zarajczyk.

Ursus to spółka z polskim kapitałem, specjalizująca się w produkcji ciągników i maszyn rolniczych. Posiada trzy zakłady produkcyjne w Polsce - Lublinie, Dobrym Mieście k. Olsztyna i Opalenicy. Zatrudnia w sumie ponad 800 osób. Przychody spółki w roku 2012 wyniosły ponad 227 mln zł, a zysk ze sprzedaży - blisko 35 mln zł. W roku 2013 w związku ze spadkami o ok. 30 proc sprzedaży na rynku ciągników i maszyn rolniczych przychody Ursusa osiągnęły poziom 168 mln zł, a zyski ze sprzedaży - 16,3 mln.

pap

Wiadomości

Przez pół roku była z Bradem Pittem. Tak przynajmniej myślała

Niewiarygodny wyczyn młodej Norweżki. Zrobiła to w 54 dni

SPRAWDŹ TO!

Rosja znalazła pretekst do nowej inwazji w Europie. Zostało 20 dni

Sakiewicz o Kapuścińskim: On stworzył ducha klubów "Gazety Polskiej"

Tam będzie najgorzej. Uważaj!

Szynkowski vel Sęk: pomysły takie jak zamykanie mediów, nie mieszczą się w przestrzeni państwa prawa

Kaczyński o planach ekipy Tuska ws. cenzury: „Boją się moich kotów”

Nie żyje Prezes klubów „Gazety Polskiej” Ryszard Kapuściński

Nawrocki: Polska albo będzie wielka albo jej nie będzie

Koc: już na starcie kampanii widzimy, że Rafał Trzaskowski bardzo stracił

Skandal! Usunęli abp Jędraszewskiego z kapituły medalu Cracoviae Merenti

Prof. Sankowski: „Jeśli USA utrzyma ograniczenia, nie mamy szans rozwinąć superinteligencji”

Zwolnieni przed świętami z szansą na nową pracę - 150 osób czeka na decyzje

Trzaskowski plagiatuje byłego premiera Wielkiej Brytanii. Nawet spotu nie potrafi zrobić samodzielnie!

Nikt nie chce migrantów z Niemiec

Najnowsze

Przez pół roku była z Bradem Pittem. Tak przynajmniej myślała

Tam będzie najgorzej. Uważaj!

Szynkowski vel Sęk: pomysły takie jak zamykanie mediów, nie mieszczą się w przestrzeni państwa prawa

Kaczyński o planach ekipy Tuska ws. cenzury: „Boją się moich kotów”

Nie żyje Prezes klubów „Gazety Polskiej” Ryszard Kapuściński

Niewiarygodny wyczyn młodej Norweżki. Zrobiła to w 54 dni

Rosja znalazła pretekst do nowej inwazji w Europie. Zostało 20 dni

SPRAWDŹ TO!

Sakiewicz o Kapuścińskim: On stworzył ducha klubów "Gazety Polskiej"