Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest korzystny dla Polski, ale nie dla Niemiec. I dlatego ma nie powstać?!
Urząd Morski w Szczecinie przygotowuje się do budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Ogłosił przetarg na wybudowanie nowego toru podejściowego. Wartość projektu wynosi 7,4 mld zł z czego 2,8 mld zł ma pochodzić z dotacji unijnych. Nowy tor wodny ma, co ważne, ominąć niemieckie wody terytorialne.
O budowę terminala apelują od lat środowiska spedytorów. "Emerytowany prezes C. Hartwig Jerzy Wójtowicz uważa, że jest miejsce na głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, zlokalizowanym między Gdańskiem i Hamburgiem. Cała inwestycje będzie opłacalna zarówno dla kraju jak i przedsiębiorców. Przekonuje, że terminal w Świnoujściu będzie atrakcyjny dla armatorów", czytamy w "Rzeczpospolitej".
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie portszczecin.pl. "Port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespół portów i w 2019 r. obsłużył 32,2 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób. By dalej być nowoczesnym, konkurencyjnym i przyjaznym środowisku, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o projekcie GŁĘBOKOWODNEGO TERMINALU KONTENEROWEGO. Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową. Głębokowodny Terminal Kontenerowy przyjmie największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU [jednostka pojemności używana w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp - przyp. red.]", czytamy na stronie portszczecin.pl
Złoty, obok m. in. CPK, interes dla polskiej gospodarki!
Nie wszyscy jednak podzielają to zdanie. "Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to inwestycja, która nie przyniesie oczekiwanych korzyści. W branży ma powszechne wsparcie wynikające z jednostronnej oceny sytuacji dostrzegającej tworzone przez ten projekt szanse. Jednak takie ujęcie zupełnie nie bierze się pod uwagę zagrożeń i kosztów, a jest to ekstremalnie droga inwestycja, ponieważ konieczny jest nowy tor wodny ", wskazuje przedstawiany przez "Rzeczpospolitą", jako "ekspert rynku kontenerowego" Maciej Brzozowski. Pan "ekspert" jest "przy okazji" także przedstawicielem... Portu Hamburg.
Wszystko jasne?
Pilne: Port w Hamburgu stanowczo sprzeciwia się budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu. https://t.co/OBA0u8TkIn
— Zygfryd Czaban (@CDzwoni) January 13, 2024