Przejdź do treści

Tajemnica szybkiego rozwoju lotniska w Katowicach-Pyrzowicach

Źródło: Telewizja Republika

Międzynarodowy port lotniczy w Pyrzowicach mieści się około 30 kilometrów na północ od centrum Katowic. To czwarty pod względem wielkości port lotniczy w Polsce i najwyżej położony port cywilny. Ma jedną z najdłuższych dróg startowych z dostępnych w Polsce.

Międzynarodowy port lotniczy w Pyrzowicach mieści się około 30 kilometrów na północ od centrum Katowic. To czwarty pod względem wielkości port lotniczy w Polsce i najwyżej położony port cywilny. Ma jedną z najdłuższych dróg startowych z dostępnych w Polsce. 

– Węglokoks jest największym akcjonariuszem GTL-u, czyli spółki zarządzającej największym portem Katowice-Pyrzowice. Węglokoks specjalizował się i specjalizuje się nadal w swojej działalności biznesowej, jaką jest węgiel, jaką są paliwa - mówił Tomasz Heryszek, prezes zarządu Węglokoks S.A. - Nadwyżki z tytułu eksportu Węglokoks lokował w różnego rodzaju aktywa. Jednym z tych aktywów była baza lotnicza, później podwaliny pod lotnisko w Katowicach-Pyrzowicach - dodał.  

– Nasz główny akcjonariusz, firma Węglokoks mocno wspierał rozwój portu i to w zakresie kapitałowym, jak i organizacyjnym. Od dekady prowadzi program inwestycyjny, który dzisiaj daje nam możliwość patrzeć bardzo pozytywnie w przyszłość. Jesteśmy portem, który ma bardzo dobrą sytuacje finansową, w ostatnich latach przygotowaliśmy kolejny duży program inwestycyjnych. W latach 2019-2025 na inwestycje chcemy przeznaczyć ponad 600 milionów złotych i ten program już dzisiaj realizujemy - powiedział Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. - Kolejne lata to przede wszystkim przygotowanie programu inwestycyjnego na 25-35 - wyznał. 

– Województwo śląskie słynie w Polsce z organizacji wielkich wydarzeń, ze względu na to, że jest tutaj Spodek, jest Stadion Śląski w Chorzowie, dlatego my tutaj też dzięki temu mamy okazje gościć różne gwiazdy - mówił Piotr Adamczyk, PR manager Katowice Airport.  

– Modernizacja terminala B to najważniejsza obecnie inwestycja, którą realizujemy. Terminal przede wszystkim będzie miał większą powierzchnię, najważniejsza zmiana to to, że będziemy kontrole bezpieczeństwa pasażerów będziemy prowadzić na pierwszym piętrze - wyznał Artur Tomasik. 

– Według standardów Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych czas oczekiwania na bagaż rejestrowany, czyli ten, który trafia do bagażników statku powietrznego, nie powinien być dłuższy niż 45 minut. U nas ten czas jest zdecydowanie krótszy od tego standardu. To jest około 25 minut. Jest to możliwe z dwóch przyczyn. Mamy nowoczesną infrastrukturę, m.in. nowy terminal przylotowy C, który został oddany do użytku w czerwcu 2015 roku. Druga rzecz to zasługa firm handlingowych, które zajmują się obsługą naziemną statków powietrznych. One odpowiadają m.in. za wyładunek i załadunek bagaży. W ostatnich latach bardzo poprawiły te firmy swoją organizacje pracy - powiedział Piotr Adamczyk. 

Polityka GTL-u w obsłudze klienta biznesowego też jest konsekwentna. To na Śląsku coraz więcej firm z zagranicy lokuje swoje siedziby. Na stronie internetowej portu rozwinięty jest panel sprzedażowy. Można szybko i sprawnie zarezerwować parkingi, usługi biznesowe, hotel, czy kupić bilet. Zadbano, by była ona jak najlepiej przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W 2018 roku na stronie internetowej zanotowano blisko 14 milionów odsłon. 

– Pyrzowickie lotnisko jest największym lotniskiem regionalnym w Polsce z tej trzynastki, która funkcjonuje w segmencie przewozów towarowych- wyznał PR manager Katowice Airport.  – Jeśli chodzi o strefę zastrzeżoną, to bardzo mocno inwestujemy w stanowiska postojowe, ponieważ one determinują przepustowość lotniska - dodał. 

Katowice Airport jest liderem w segmencie obsługi ruchu czarterowego wśród 14 polskim lotnisk. To tu rozpoczęło się tanie latanie. W zeszłym roku port odnotował 35 procentowy wzrost liczby pasażerów korzystających z siatki połączeń czarterowych. Było ich blisko 12 milionów. – Taką bardzo ważną inwestycją, którą zrealizowaliśmy jest nowa droga startowa. Ona została uruchomiona ponad 4 lata temu. Jest ona kluczowa dla dalszego funkcjonowania lotniska - zaznaczył Piotr Adamczyk. 

Przewagą Pyrzowic nad innymi portami lotniczymi jest latanie w trybie ciągłym. Nie ma strefy ciszy. Pyrzowickie lotnisko jest czynne 24 godziny na dobę bez żadnych ograniczeń. To dzięki lokalizacji portu z dala od dużych ośrodków miejskich. 

– W Europie od roku notujemy spadek przewozów towarowych a w Pyrzowicach notujemy wzrost. Rok 2019 będzie bez wątpienia najlepszy w historii naszego lotniska i prawdopodobnie obsłużymy około 20 tysięcy ton frachtu - mówił PR manager.  – Pyrzowice dysponują największa bazą do obsługi technicznej samolotów wśród polskich portów regionalnych - dodał. – Dzięki tym inwestycjom, które zrealizowaliśmy, miejsca pracy znalazło tutaj około 600 mechaników lotniczych. To są bardzo wysoko wyspecjalizowani i świetnie wykształceni ludzie i to jest ta wartość dodana tych projektów, które realizujemy w Pyrzowicach - podkreślił. 

– Nasz port jest miejscem w którym pracuje ponad 3 tysiące pracowników. Myślę, że dzisiaj jest to już bliżej 4 tysięcy. Ci pracownicy są rekrutowani przez linie lotnicze, przez organy, które tu pracują, to są także pracownicy, którzy pracują u nas w GTL-u. Od wielu lat Politechnika Śląska kształci mechaników lotniczych. Politechnika Śląska także kształci nawigatorów, współpracujemy z wieloma szkołami średnimi, które tutaj są dostarczycielem wielu młodych ludzi, którzy u nas znajdują pracę. Często zaczynają od praktyk a kończy się to umową o pracę  - powiedział Artur Tomasik. – W 2025 roku będziemy mieli możliwość obsłużenia 8 milionów pasażerów i na to się szykujemy. W 2020 roku tych pasażerów obsłużymy już 5,5 miliona, także patrząc w perspektywie tych kolejnych lat, myślę, że nasze inwestycje, które obecnie realizujemy, pozwolą nam obsłużyć ten zwiększony ruch w przyszłości - dodał. 

 – Nadal mamy kilka ciekawych planów rozwojowych, pomysłów, które mam nadzieję, że zrealizujemy w następnych latach. Między innymi to jest pomysł rozbudowy strategii. W naszej grupie zakłady przetwórstwa hutniczego, także kopalnia, także energetyka i ciepło. Poszerzyliśmy swoją strategię również o aktywa związane z logistyką i w takim kierunku będziemy dążyć. Bardzo byśmy chcieli, żeby w perspektywie najbliższych dwóch lat, klient mógł skorzystać z najszerszej oferty związanej z branżą TSL – powiedział Tomasz Heryszek

Telewizja Republika

Wiadomości

Von der Leyen z wizytą w Polsce. Solidarność i rolnicy zapowiedzieli protest

Tusk zaatakował Orbana i Romanowskiego. Takiej riposty się nie spodziewał

Co jeszcze zrobi Tusk by się przypodobać katolikom?

Trzaskowski sportowcem? Internauci drwią z najnowszego pomysłu PR-owców

Mała Armia Janosika nadal na tweetach świata! Któż jak Polska?

Klich, kierownik ambasady w USA, chyba zapomniał, jakie mamy święta

Kraków tylko dla bogatych? Za sam wjazd do miasta zapłacimy 500 złotych!

Znaleźli miejsce pochówku Wikingów dzięki badaniom DNA

Trzęsienie ziemi miało siłę 23 tysięcy bomb zrzuconych na Hiroszimę

Atak hakerski na Japan Airlines. Opóźnione loty

Żona Assada "miała go zostawić". Ma 50 proc. szans na przeżycie

Tę historię opowiedzą muzycznie. Takie rocznice trzeba czcić

Przerwane połączenie podmorskie. Tam wtedy płynęły ich statki

Potępił "skandaliczny atak" Rosji na Ukrainę. Jest zapowiedź!

Nowy Jork. Taksówka wjechała w ludzi. Co najmniej 6 rannych

Najnowsze

Von der Leyen z wizytą w Polsce. Solidarność i rolnicy zapowiedzieli protest

Mała Armia Janosika nadal na tweetach świata! Któż jak Polska?

Klich, kierownik ambasady w USA, chyba zapomniał, jakie mamy święta

Kraków tylko dla bogatych? Za sam wjazd do miasta zapłacimy 500 złotych!

Znaleźli miejsce pochówku Wikingów dzięki badaniom DNA

Tusk zaatakował Orbana i Romanowskiego. Takiej riposty się nie spodziewał

Co jeszcze zrobi Tusk by się przypodobać katolikom?

Trzaskowski sportowcem? Internauci drwią z najnowszego pomysłu PR-owców