Tajemnica szybkiego rozwoju lotniska w Katowicach-Pyrzowicach
Międzynarodowy port lotniczy w Pyrzowicach mieści się około 30 kilometrów na północ od centrum Katowic. To czwarty pod względem wielkości port lotniczy w Polsce i najwyżej położony port cywilny. Ma jedną z najdłuższych dróg startowych z dostępnych w Polsce.
Międzynarodowy port lotniczy w Pyrzowicach mieści się około 30 kilometrów na północ od centrum Katowic. To czwarty pod względem wielkości port lotniczy w Polsce i najwyżej położony port cywilny. Ma jedną z najdłuższych dróg startowych z dostępnych w Polsce.
– Węglokoks jest największym akcjonariuszem GTL-u, czyli spółki zarządzającej największym portem Katowice-Pyrzowice. Węglokoks specjalizował się i specjalizuje się nadal w swojej działalności biznesowej, jaką jest węgiel, jaką są paliwa - mówił Tomasz Heryszek, prezes zarządu Węglokoks S.A. - Nadwyżki z tytułu eksportu Węglokoks lokował w różnego rodzaju aktywa. Jednym z tych aktywów była baza lotnicza, później podwaliny pod lotnisko w Katowicach-Pyrzowicach - dodał.
– Nasz główny akcjonariusz, firma Węglokoks mocno wspierał rozwój portu i to w zakresie kapitałowym, jak i organizacyjnym. Od dekady prowadzi program inwestycyjny, który dzisiaj daje nam możliwość patrzeć bardzo pozytywnie w przyszłość. Jesteśmy portem, który ma bardzo dobrą sytuacje finansową, w ostatnich latach przygotowaliśmy kolejny duży program inwestycyjnych. W latach 2019-2025 na inwestycje chcemy przeznaczyć ponad 600 milionów złotych i ten program już dzisiaj realizujemy - powiedział Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. - Kolejne lata to przede wszystkim przygotowanie programu inwestycyjnego na 25-35 - wyznał.
– Województwo śląskie słynie w Polsce z organizacji wielkich wydarzeń, ze względu na to, że jest tutaj Spodek, jest Stadion Śląski w Chorzowie, dlatego my tutaj też dzięki temu mamy okazje gościć różne gwiazdy - mówił Piotr Adamczyk, PR manager Katowice Airport.
– Modernizacja terminala B to najważniejsza obecnie inwestycja, którą realizujemy. Terminal przede wszystkim będzie miał większą powierzchnię, najważniejsza zmiana to to, że będziemy kontrole bezpieczeństwa pasażerów będziemy prowadzić na pierwszym piętrze - wyznał Artur Tomasik.
– Według standardów Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych czas oczekiwania na bagaż rejestrowany, czyli ten, który trafia do bagażników statku powietrznego, nie powinien być dłuższy niż 45 minut. U nas ten czas jest zdecydowanie krótszy od tego standardu. To jest około 25 minut. Jest to możliwe z dwóch przyczyn. Mamy nowoczesną infrastrukturę, m.in. nowy terminal przylotowy C, który został oddany do użytku w czerwcu 2015 roku. Druga rzecz to zasługa firm handlingowych, które zajmują się obsługą naziemną statków powietrznych. One odpowiadają m.in. za wyładunek i załadunek bagaży. W ostatnich latach bardzo poprawiły te firmy swoją organizacje pracy - powiedział Piotr Adamczyk.
Polityka GTL-u w obsłudze klienta biznesowego też jest konsekwentna. To na Śląsku coraz więcej firm z zagranicy lokuje swoje siedziby. Na stronie internetowej portu rozwinięty jest panel sprzedażowy. Można szybko i sprawnie zarezerwować parkingi, usługi biznesowe, hotel, czy kupić bilet. Zadbano, by była ona jak najlepiej przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W 2018 roku na stronie internetowej zanotowano blisko 14 milionów odsłon.
– Pyrzowickie lotnisko jest największym lotniskiem regionalnym w Polsce z tej trzynastki, która funkcjonuje w segmencie przewozów towarowych- wyznał PR manager Katowice Airport. – Jeśli chodzi o strefę zastrzeżoną, to bardzo mocno inwestujemy w stanowiska postojowe, ponieważ one determinują przepustowość lotniska - dodał.
Katowice Airport jest liderem w segmencie obsługi ruchu czarterowego wśród 14 polskim lotnisk. To tu rozpoczęło się tanie latanie. W zeszłym roku port odnotował 35 procentowy wzrost liczby pasażerów korzystających z siatki połączeń czarterowych. Było ich blisko 12 milionów. – Taką bardzo ważną inwestycją, którą zrealizowaliśmy jest nowa droga startowa. Ona została uruchomiona ponad 4 lata temu. Jest ona kluczowa dla dalszego funkcjonowania lotniska - zaznaczył Piotr Adamczyk.
Przewagą Pyrzowic nad innymi portami lotniczymi jest latanie w trybie ciągłym. Nie ma strefy ciszy. Pyrzowickie lotnisko jest czynne 24 godziny na dobę bez żadnych ograniczeń. To dzięki lokalizacji portu z dala od dużych ośrodków miejskich.
– W Europie od roku notujemy spadek przewozów towarowych a w Pyrzowicach notujemy wzrost. Rok 2019 będzie bez wątpienia najlepszy w historii naszego lotniska i prawdopodobnie obsłużymy około 20 tysięcy ton frachtu - mówił PR manager. – Pyrzowice dysponują największa bazą do obsługi technicznej samolotów wśród polskich portów regionalnych - dodał. – Dzięki tym inwestycjom, które zrealizowaliśmy, miejsca pracy znalazło tutaj około 600 mechaników lotniczych. To są bardzo wysoko wyspecjalizowani i świetnie wykształceni ludzie i to jest ta wartość dodana tych projektów, które realizujemy w Pyrzowicach - podkreślił.
– Nasz port jest miejscem w którym pracuje ponad 3 tysiące pracowników. Myślę, że dzisiaj jest to już bliżej 4 tysięcy. Ci pracownicy są rekrutowani przez linie lotnicze, przez organy, które tu pracują, to są także pracownicy, którzy pracują u nas w GTL-u. Od wielu lat Politechnika Śląska kształci mechaników lotniczych. Politechnika Śląska także kształci nawigatorów, współpracujemy z wieloma szkołami średnimi, które tutaj są dostarczycielem wielu młodych ludzi, którzy u nas znajdują pracę. Często zaczynają od praktyk a kończy się to umową o pracę - powiedział Artur Tomasik. – W 2025 roku będziemy mieli możliwość obsłużenia 8 milionów pasażerów i na to się szykujemy. W 2020 roku tych pasażerów obsłużymy już 5,5 miliona, także patrząc w perspektywie tych kolejnych lat, myślę, że nasze inwestycje, które obecnie realizujemy, pozwolą nam obsłużyć ten zwiększony ruch w przyszłości - dodał.
– Nadal mamy kilka ciekawych planów rozwojowych, pomysłów, które mam nadzieję, że zrealizujemy w następnych latach. Między innymi to jest pomysł rozbudowy strategii. W naszej grupie zakłady przetwórstwa hutniczego, także kopalnia, także energetyka i ciepło. Poszerzyliśmy swoją strategię również o aktywa związane z logistyką i w takim kierunku będziemy dążyć. Bardzo byśmy chcieli, żeby w perspektywie najbliższych dwóch lat, klient mógł skorzystać z najszerszej oferty związanej z branżą TSL – powiedział Tomasz Heryszek