Z okazji 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej oraz Święta Wojska Polskiego Polska Fundacja Narodowa nie tylko zorganizowała akcję promocyjną w "Financial Times". Opublikowała również anglojęzyczny spot poświęcony współpracy polskiej armii z wojskiem USA.
Także w kontekście historycznym.
– 15 sierpnia świętujemy rocznicę Bitwy Warszawskiej – pierwszego dużego zwycięstwa wolnego świata nad komunizmem. To zwycięstwo określamy mianem „Cudu nad Wisłą” - czytamy w anglojęzycznym spocie PFN.
Twórcy przypominają, że Amerykanie dołączyli do tej decydującej walki z bolszewizmem w 1920 r.. Młodzi amerykańscy piloci utworzyli wówczas Eskadrę im. Tadeusza Kościuszki. Pamiętając o wsparciu Kościuszki i Pułaskiego, już od czasów I wojny światowej Amerykanie wspierali dążenia niepodległościowe Polski.
W okresie wojny polsko-bolszewickiej w szeregach 7 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki służyło 21 Amerykanów. 20 z nich było pilotami z dużym doświadczeniem bojowym. Niektórzy przybyli do Polski własnymi samolotami.
To właśnie jednostce dowodzonej przez Cedrica Funtleroya oraz Meriana C. Coopera, poświęcony jest spot Polskiej Fundacji Narodowej.
– Przybyli do nas, aby walczyć o wolną Polskę, tak jak niegdyś Tadeusz Kościuszko walczył za niepodległość Ameryki. Dziś, po 100 latach, odwdzięczamy się za to – podkreślają twórcy spotu.