Przejdź do treści

Prezes PKP S.A.: Jest porozumienie z Alstomem ws. pociągów Pendolino

Źródło: wikipedia/Piotr Drabik/CC BY 2.0

Alstom - producent Pendolino zapewnił, że niezwłocznie złoży wniosek o homologację tych pociągów w Polsce; zgodził się także na arbitraż ws. kar za opóźnienia w dostawie składów – poinformował prezes PKP S.A. Jakub Karnowski sejmową komisję.

Karnowski podczas posiedzenia komisji infrastruktury powiedział, że w poniedziałek w Paryżu spotkał się z kierownictwem francuskiego koncernu. – Kierownictwo wyraziło chęć współpracy. Zaakceptowało propozycję PKP Intercity w kwestii zastosowania arbitrażu (...) Alstom zgodził się niezwłocznie złożyć wniosek do UTK, po to żeby uzyskać homologację oraz dotrzymać terminu dostaw pociągów – relacjonował.

Szef PKP S.A. dodał, że uzyskał zapewnienie od producenta Pendolino, że wniosek zostanie złożony "tak szybko, jak jest to możliwe". Zdaniem Karnowskiego pozwoli to na odebranie składów przez PKP Intercity, co pozwoli wyjechać im na tory zgodnie z zapowiedzią, czyli 14 grudnia br.

Władze PKP prowadziły negocjacje z Alstomem od początku maja. PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.

Szef PKP Intercity Marcin Celejewski informował w zeszłym tygodniu, że spółka zaproponowała Alstomowi rozwiązanie m.in. kwestii kar przez sąd arbitrażowy. Spór miałby rozstrzygnąć sąd arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej i zdecydować czy braki w polskiej infrastrukturze kolejowej (brak systemu ERTMS 2) mogły być przeszkodą w terminowym przekazaniu pociągów, za co zostały naliczone kary.

Intercity zaproponowało ponadto, aby Alstom dokonał "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.

Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2. Składa się on z podsystemu ETCS, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Drugą częścią ERTMS 2 jest cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. ERTMS 1 różni się od systemu ERTMS 2 tym, że obejmuje jedynie podsystem ETCS, bez podsystemu GSM-R.

Jednak Alstom tłumaczył, że brak w Polsce infrastruktury wyposażonej w europejski system sterowania ruchem poziomu drugiego (ERTMS 2) uniemożliwia firmie dostarczenie taboru certyfikowanego z tym systemie. Koncern przekonywał, że proponował PKP Intercity "szereg konkretnych rozwiązań umożliwiających homologację pociągów do dopuszczalnej prędkości, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami i możliwościami infrastruktury".

W Polsce działa certyfikowany przez UTK system ERTMS 1 i pozwala on na poruszanie się pociągów powyżej 160 km/h.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

pap

Wiadomości

Rosja znów zaatakowała ukraińską stolicę. Zginęło kilka osób

Trzaskowski w rytmach disco-polo. „Druga tura bez Bążura” viralem w sieci! WIDEO

Nauka jazdy na nartach biegowych

Uszkodzona kamienica w Lublinie. Wiemy więcej!

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Pokochaliście aplikację Radio Republika! 10 tysięcy pobrań w ciągu doby

Karol Karpierz - mistrz skialpinizmu w rozmowie z Zosią Klepacką!

SPRAWDŹ TO!

Kto kupi TVN? Wokół stacji krąży coraz więcej spółek

Nawet minus 40 stopni. Tak będzie w USA

Uwaga: S5 zablokowana w kierunku Poznania!

HIT DNIA

HIT! Owsiak znów zaatakował PiS. I klasycznie wychwalał rząd Tuska

Scholz atakuje wolność słowa. Niemiecki kanclerz napędzany lękiem

Ruszają ferie zimowe. Policja zapowiada więcej patroli

Przed nami zimowy, ale ciepły weekend. Sprawdź prognozę!

Jaki prezent Rafał Trzaskowski dostał na urodziny?

Poilievre oskarża liberałów. Dali Trumpowi ogromną przewagę

Najnowsze

Radio Republika teraz również w aplikacji. Pobierz i słuchaj bez przeszkód!

Uszkodzona kamienica w Lublinie. Wiemy więcej!

Pokochaliście aplikację Radio Republika! 10 tysięcy pobrań w ciągu doby

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Karol Karpierz - mistrz skialpinizmu w rozmowie z Zosią Klepacką!

Kto kupi TVN? Wokół stacji krąży coraz więcej spółek

SPRAWDŹ TO!

Rosja znów zaatakowała ukraińską stolicę. Zginęło kilka osób

Trzaskowski w rytmach disco-polo. „Druga tura bez Bążura” viralem w sieci! WIDEO

Nauka jazdy na nartach biegowych