Ostra krytyka koalicji 13 grudnia. „Podział na Polskę rozwiniętą i niedorozwiniętą”
Podczas spotkania członków prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych, poddano ostrej krytyce działania rządu Donalda Tuska związane z budową CPK. "To równoznaczne z zaakceptowaniem przez obecnie rządzących podziału kraju na Polskę rozwiniętą i Polskę niedorozwiniętą" - powiedzieli eksperci.
Koalicja 13 grudnia nie chce CPK
Komisja Infrastruktury zarekomendowała Sejmowi RP odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy #TakdlaCPK, zapewniającego monitoring realizacji tej kluczowej polskiej inwestycji.
Powszechny i ogólnodostępny system transportowy, który miał służyć wszystkim mieszkańcom Polski, na naszych oczach zmienił się w projekt ekskluzywnej linii kolejowej dla mieszkańców czterech polskich metropolii oraz lotnisko – budowane jakby przez przypadek. Czy jesteśmy w stanie obronić podstawy programu CPK oraz zapewnić skuteczny monitoring tego projektu?
– pytają członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych Rafał Milczarski i Mikołaj Wild.
Milczarski i Wild ocenili wprost, że "w ten sposób powszechny i ogólnodostępny system transportowy, który miał służyć wszystkim mieszkańcom Polski, przeobraził się na naszych oczach w projekt ekskluzywnej linii kolejowej dla mieszkańców czterech polskich metropolii oraz lotnisko, które budowane jest – jakby przez przypadek – w pobliżu tej jedynej linii kolejowej".
"To równoznaczne z zaakceptowaniem przez obecnie rządzących podziału kraju na Polskę rozwiniętą i Polskę niedorozwiniętą. Obrona projektu ustawy #TakdlaCPK staje się w ten sposób obroną samego CPK przed arbitralnymi i nietransparentnymi działaniami rządzących. Obroną profesjonalnego i społecznego monitoringu tej inwestycji"
– czytamy w wydanym komunikacie.
Totalna porażka rządu Tuska
Jednak według ekspertów prezydenckich, największą porażką nowego kierownictwa CPK jest zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze, wskazują Wild i Milczarski.
"Udział inwestorów prywatnych nie tylko uwiarygadniał projekt wobec rynków finansowych oraz minimalizował ryzyka polityczne projektu. Przede wszystkim gwarantował rynkowy charakter prowadzonej inwestycji. To ostatnie jest kluczowe, ponieważ każda inwestycja lotniskowa w Unii Europejskiej jest badana z punktu widzenia tzw. niedozwolonej pomocy publicznej. Udział inwestorów prywatnych dowodził, że mamy do czynienia z inwestycją posiadającą realną stopę zwrotu, a nie polityczną fanaberią"
– czytamy.
"Sam pomysł, by PPL zastąpiły doświadczonych inwestorów prywatnych jest w swojej istocie wyjątkowo szkodliwy. PPL nie posiada ani koniecznej wiedzy ani doświadczenia w zakresie operowania lotniskami. Co gorsza, utrata inwestorów prywatnych rodzi ryzyko, że inwestycja będzie narażona na zarzut tzw. niedozwolonej pomocy publicznej"
– dodano.
Jeżeli ustawa zostanie odrzucona, rządzący uzyskają znacznie więcej swobody w dalszym dewastowaniu założeń programu CPK. Nie możemy do tego dopuścić.
Źródło: prezydent.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X