Już za niespełna dwa miesiące urzędowe pisma będzie można odbierać i wysyłać online dzięki systemowi e-Doręczeń. To rewolucja w komunikacji z administracją, która pozwoli zaoszczędzić czas i ułatwi codzienne sprawy. Nie trzeba już będzie odbierać awizo ani stać w kolejkach na poczcie.
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. To wtedy większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie musiało umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, a więc zarówno odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń.
Zaletą e-Doręczeń jest przede wszystkim oszczędność czasu - dzięki nim nie trzeba odbierać awizo ani stać w kolejkach na poczcie. Jak podkreśla ministerstwo, listy urzędowe będą dostarczane bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę, którą można obsługiwać z dowolnego miejsca, korzystając z komputera, tabletu czy telefonu z dostępem do internetu.
Aby korzystać z nowej usługi, należy założyć specjalną skrzynkę. Proces jest prosty i odbywa się za pośrednictwem strony mObywatel.gov.pl. Wystarczy:
Wypełnić wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń, podając wymagane dane.
Podpisać wniosek elektronicznie - profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym.
Poczekać na potwierdzenie złożenia wniosku, które zostanie wysłane na podany adres e-mail.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku skrzynkę można aktywować w serwisie mObywatel.gov.pl w pięciu krokach, m.in. podając adres e-mail do powiadomień i akceptując regulamin usługi.
Jak wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji, korzystanie z systemu e-Doręczeń będzie bezpłatne dla obywateli. System ma również zapewnić bezpieczeństwo korespondencji, podobnie jak w przypadku tradycyjnych listów poleconych.
Osoby zainteresowane korzystaniem z e-Doręczeń powinny już teraz założyć skrzynkę, aby od początku 2025 r. móc w pełni korzystać z możliwości nowoczesnej komunikacji z urzędami i firmami.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji