W 2020 r. odnotowano mniejszą w poprzednich latach liczbę zdarzeń drogowych. – Mniejsza liczba zdarzeń drogowych oraz ich ofiar to wspólny sukces wszystkich służb jak i uczestników ruchu drogowego – podkreśla komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji. 25 kwietnia obchodzona będzie XV Ogólnopolska Niedziela Modlitw za Kierowców.
Mimo trwającej pandemii i ograniczonego ruchu na drogach, policjanci ruchu drogowego sprawują aktywny nadzór na polskich drogach. Działania grup SPEED, częste kontrole prędkości, nadzór miejsc szczególnie niebezpiecznych, to tylko niektóre z podejmowanych aktywności Policji, które przyczyniły się do istotnego spadku liczby wypadków drogowych, ich ofiar i kolizji w całej Polsce.
W 2020 r. doszło do 23 540 wypadków, a w 2019 r. – 30 288, w których zginęło 2 491 osób w 2019 r. – 2 909, a 26 463 zostały ranne rok 2019 r. – 35 477. Istotnie zmniejszyła się także liczba kolizji drogowych. W ubiegłym roku odnotowano ich 382 046, w roku 2019 r. – 455 454. Zwiększyło się też bezpieczeństwo pieszych. W tej grupie uczestników ruchu drogowego odnotowano o 162 ofiary mniej niż w 2019 roku (2020 r. – 631) i mniej rannych o 1 661 osób niż w 2019 r. (2020 r. – 4 700).
#PolskaNaDzieńDobry | Robert #Opas: Wypoczęty kierowca, przygotowany samochód na dłuższą trasę to podstawy podczas podróży. Zwróćmy uwagę na opony i płyny w aucie. #włączprawdę z #TVRepublika pic.twitter.com/hLMB0NFLIV
— Telewizja Republika ???????? #włączprawdę (@RepublikaTV) December 8, 2020
W 2020 r. policjanci zatrzymali 98 941 nietrzeźwych kierujących i choć ta liczba jest nieco mniejsza niż w roku 2019 (110 971) to nadal istotna. – Przypominamy, że nawet niewielka dawka alkoholu wpływa na koncentrację i refleks kierującego – zaznacza komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji. Liczne działania prowadzone przez policjantów wymierzone przeciwko nietrzeźwym kierującym, coraz surowsze kary i publikacje wyroków sądowych przyczyniły się do spadku tej liczby.
Główne przyczyny wypadków
Dane statystyczne przygotowane przez Biuro Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji pokazują główne przyczyny wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych to: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowe wyprzedzanie. Główne przyczyny wypadków występujących na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych to: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
#PolskaNaDzieńDobry | Robert #Opas: Jeśli podróżujemy z dziećmi zapewnijmy im bezpieczny fotelik oraz rozrywkę, szczególnie w dłuższej trasie. #włączprawdę z #TVRepublika
— Telewizja Republika ???????? #włączprawdę (@RepublikaTV) December 8, 2020
Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikowano do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”. W 2020 roku wypadków takich było 12 414, co stanowiło 52,7% ogółu, śmierć w nich poniosło 1086 osób (43,6% wszystkich zabitych), a ranne zostały 15 072 osoby (56,9% ogółu rannych).Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń było 5 050 (21,5%), w ich wyniku zginęły 624 osoby (25,1%),a 4 651 zostało rannych (17,6%).
Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę tzw. „młodych kierowców” w wieku 18-24 lata charakteryzującą się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. osób. Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych byli piesi.
Polecamy Nasze programy
Wiadomości
Najnowsze
Gwiazda NBA do Demokratów: "Przegraliście. Siedźcie cicho!"
Aktorka martwi się o Amerykanów, którzy „nie mają możliwości ucieczki"
Kurski: jednego dnia Sutryk popiera Trzaskowskiego, drugiego przychodzi po niego CBA. To sprawka Tuska.
Gembicka: Tusk pręży muskuły i mówi, że nie wpuści migrantów, a za plecami Polaków zgadza się na wszystko