Ruszył portal internetowy, na którym wszystkie gminy i powiaty w Polsce mogą publikować swoje serwisy - poinformowało czwartek Ministerstwo Cyfryzacji.
Resort zapewnił, że nowy serwis jest "intuicyjny i przystępny" oraz, że stanowi on ułatwienie dla urzędników i gminnych włodarzy. "To koniec zmartwień o utrzymanie strony, czy problemy techniczne. Bierzemy to na siebie" - czytamy.
Zaznaczono też, że www.samorzad.gov.pl spełnia warunki dostępności cyfrowej. Ponadto - jak wskazano - gminy, które zdecydują się na przeniesienie swojej strony internetowej na samorzad.gov.pl, niejako w pakiecie dostaną możliwość korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej.
Podkreślono również, że atutem nowego serwisu jest cyberbezpieczeństwo i oszczędności. "Dzięki migracji lokalnych serwisów na nasz portal gminy i powiaty nie będą musiały ponosić kosztów utrzymania oraz zapewnienia bezpieczeństwa danych przed cyberatakami" - napisano.
Dodano, że resort z myślą o samorządach wdraża również system Zapewniania Usług Chmurowych (ZUCH), czyli wsparcie wykorzystania rozwiązań chmurowych w administracji publicznej. "Portal służy do oferowania usług chmurowych przez dostawców komercyjnych - za jego pośrednictwem każdy urząd będzie mógł kupić wybrane usługi, takie jak narzędzia pracy grupowej, pakiet biurowy, czy wirtualny serwer" - napisano. Podkreślono, że urzędy będą mogły uzyskać pomoc w zakresie odpowiedniego doboru rozwiązania informatycznego, czy procesu zakupowego.
"Z myślą o samorządach prowadzimy także kampanię #CyberbezpiecznySamorząd. Jej celem jest podniesienie poziomu odporności systemów informacyjnych administracji publicznej, ale i budowanie świadomości i kompetencji urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa" – wskazał minister Zagórski.
Napisano, że w ramach kampanii resort cyfryzacji prowadzi także m.in. szkolenia i ćwiczenia dla urzędników. Poinformowano, że 2 października rusza kolejna tura szkoleń online.