Przejdź do treści

Europoseł PiS: Parlament Europejski uznał konieczność budowy szlaku Via Carpathia

Źródło: FOT. EKR

Tomasz Poręba, europoseł PiS, poinformował na konferencji prasowej o ostatnich działaniach Parlamentu Europejskiego w sprawie Via Carpathia, strategii makroregionalnej dla Karpat oraz pakietu kolejowego. – Po raz pierwszy w oficjalnym dokumencie PE uznano konieczność budowy szlaku Via Carpathia i uwzględniono możliwość stworzenia strategii karpackiej. To ważny krok do realizacji obu projektów – przekonywał europarlamentarzysta.

W ubiegłym tygodniu Komisja Rozwoju Regionalnego PE przyjęła opinię, w której podkreśla potrzebę rozwoju korytarzy transportowych Północ-Południe na przykładzie szlaku Via Carpathia w celu lepszego skomunikowania północnej i południowej części kontynentu, co pomogłoby w zmniejszeniu różnic rozwojowych pomiędzy poszczególnymi regionami. Polski odcinek szlaku Via Carpathia przebiega od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. Odcinek ten ma długość prawie 600 km – jego podkarpacką część stanowi droga ekspresowa S19.

– W ostatnim czasie działania na rzecz Via Carpathia zdecydowanie przyspieszyły - to zasługa w znacznej mierze inicjatyw podejmowanych w tym zakresie przez polski rząd takich jak niedawna warszawska konferencja ministrów infrastruktury państw szlaku Via Carpathia zakończona podpisaniem wspólnej deklaracji woli o budowie tej drogi. Dwa tygodnie temu na Podkarpaciu gościła unijna komisarz ds. rozwoju regionalnego Corina Cretu, która zadeklarowała poparcie dla tego projektu. Teraz o konieczności powstania tego szlaku oficjalnie mówi już także Parlament Europejski – zauważa Tomasz Poręba.

Opinia PE

Europoseł PiS podkreśla, że w przyjętej opinii znalazło się odniesienie także do drugiego, ważnego z punktu widzenia Podkarpacia projektu - strategii makroregionalnej na rzecz Karpat. W dokumencie podkreślono możliwość wykorzystywania istniejących już strategii - m.in. dunajskiej, bałtyckiej, alpejskiej - w poprawie jakości międzynarodowej infrastruktury i wezwano do zainicjowania przygotowań na rzecz nowych strategii w Europie Środkowo-Wschodniej takich jak strategia karpacka.

– Opinia PE została przyjęta w istotnym momencie - niebawem polski rząd przedstawi w KE niezbędny wniosek i dokumentację w sprawie strategii karpackiej. Jest już gotowa mapa drogowa tej strategii i liczymy na przychylność Komisji w tej sprawie – mówi europoseł PiS, podkreślając, że również w tej sprawie pomoc zadeklarowała komisarz Cretu.

Negocjacje ws. pakiety kolejowego 

W czasie konferencji prasowej Poręba poinformował także o wyniku negocjacji w sprawie pakietu kolejowego. Polsce udało się wynegocjować kilka istotnych wyłączeń, z których najważniejszym jest możliwość utrzymania dotychczasowego kształtu spółki LHS. Europoseł PiS czestniczył w trójstronnych negocjacjach jako kontrsprawozdawca grupy EKR ds. projektu zmieniającego dyrektywę 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową. Sprawę wyłączenia LHS Poręba poruszał wielokrotnie podczas spotkań z unijną komisarz ds. transportu Violetą Bulc, przedstawicielami KE jak również włoskim sprawozdawcą Davidem Marią Sassolim.

– Działania na rzecz wyłączenia LHS spod nowych przepisów trwały od wielu lat. Mimo początkowych oporów udało się przekonać naszych europejskich partnerów, w tym głównego sprawozdawcę PE w tej sprawie, do konieczności uwzględnienia specyficznej sytuacji tej spółki. Rozdział LHS prowadziłby do stopniowej degradacji infrastruktury i spadku rentowności tej spółki – przekonuje Tomasz Poręba.

Komunikat Prasowy EKR

Wiadomości

Bagiński: Donald Trump potwierdził nasz sojusz oraz budowę Fort Trump

Stan zdrowia Papieża Franciszka nadal krytyczny

Poseł od Tuska chce "ściszyć" kościelne dzwony

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Zełeński przestanie być prezydentem Ukrainy? Może ustąpić nawet natychmiast!

Ktoś w to uwierzy? Kandydat na kanclerza chce "podpisać polsko-niemiecki traktat o przyjaźni"

Nawrocki o spotkaniu Duda-Trump: nasz prezydent jest mężem stanu

Wybory w Niemczech. Mieszkańcy wyspy Norderney głosują w... koszach plażowych

Najnowsze

Bagiński: Donald Trump potwierdził nasz sojusz oraz budowę Fort Trump

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Stan zdrowia Papieża Franciszka nadal krytyczny

Poseł od Tuska chce "ściszyć" kościelne dzwony

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”