Przejdź do treści

Co dalej z autami spalinowymi po 2035 roku? Polska była przeciwko, ale...

Źródło: canva.com/twitter.com/@moskwa_anna

"Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku", oznajmił w Twitterowym wpisie minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. Wyraziła ponadto przekonanie, że w 2026 r. plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane.

Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

"Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku", napisała minister Moskwa. 

"Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją", oceniła. Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE.

Jak zaznaczyła Anna Moskwa, w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dot. zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. "Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane", podkreśliła.

Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym…

— Anna Moskwa (@moskwa_anna) March 28, 2023 

Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

Przyjęcie przepisów - które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r. 

W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przeglądu.

PAP, Twitter

Wiadomości

Islamiści szykują atak na kościoły

Zmarła najstarsza ocalała z Holokaustu. Miała 113 lat

Unikatowe dokumenty z XVI-XVIII w. na wystawie muzealnej

Zdecydowana deklaracja Nawrockiego w sprawie bezpieczeństwa

Wybory prezydenckie na Ukrainie!? Przyjęto ważny dokument

Kuźmiuk: Prezydent Duda chce prowadzić przejrzystą politykę zagraniczną

Biskupi pytają Tuska o nieopublikowanie wyroku TK

Zmarł biskup Kazimierz Romaniuk

Rosja nie zostanie ponownie przyjęta do grupy G7

Trzaskowski zapowiada wywiad rzekę, chyba „wylew z Czajki”

Atak na posła Mateckiego. „Zemsta za to, że aktywnie wytykał błędy władzy”

Prof. Wojciech Roszkowski spotka się z czytelnikami w Warszawie

"RuskieGwiazdki" - ten hasztag króluje w Internecie

Brutalny atak na SOR – ratownik z połamanymi żebrami

Po 22 latach ukrywania się: "Kojot" zatrzymany w Hiszpanii!

Najnowsze

Islamiści szykują atak na kościoły

Wybory prezydenckie na Ukrainie!? Przyjęto ważny dokument

Kuźmiuk: Prezydent Duda chce prowadzić przejrzystą politykę zagraniczną

Biskupi pytają Tuska o nieopublikowanie wyroku TK

Zmarł biskup Kazimierz Romaniuk

Zmarła najstarsza ocalała z Holokaustu. Miała 113 lat

Unikatowe dokumenty z XVI-XVIII w. na wystawie muzealnej

Zdecydowana deklaracja Nawrockiego w sprawie bezpieczeństwa