Oszukany emeryt stracił gigantyczną kwotę

W wyniku działania przestępców podających się w rozmowie telefonicznej za policjantów, 88-letni mieszkaniec Dolnego Śląska stracił gromadzone przez całe życie oszczędności - 1,5 miliona złotych.
Z 88-latkiem skontaktował się mężczyzna, który podawał się za policjanta. Oszust przekonał ofiarę, że pieniądze
zgromadzone na koncie bankowym są zagrożone i aby ich nie stracić, należy podjąć określone działania. Pod pozorem ochrony konta, fałszywy policjant nakłonił seniora do wypłacenia pieniędzy z konta, a następnie przekazania ich w ręce innej osoby.
Działanie to miało rzekomo służyć do zabezpieczenia środków. Niestety, okazało się, że 88-latek w rezultacie stracił 1,5 miliona złotych.
Oszuści przez cały czas utrzymywali kontakt telefoniczny z ofiarą, wzmacniając iluzję autentyczności sytuacji i manipulując emocjami pokrzywdzonego. Osiągnęli swój cel - miejmy nadzieję, że na krótko.
Policja apeluje do seniorów i ich najbliższych:
Bądź czujny na podejrzane wiadomości: Oszuści często wysyłają wiadomości SMS lub e-mail, podszywając się pod banki lub inne instytucje finansowe. Nie reaguj pochopnie na takie wiadomości, zwłaszcza jeśli proszą o podanie danych osobowych lub finansowych;
Weryfikuj tożsamość rozmówcy: Jeśli otrzymasz telefon od rzekomego pracownika banku, nie podejmuj żadnych działań bez uprzedniej weryfikacji jego tożsamości. Zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, używając oficjalnych numerów telefonów dostępnych na stronie internetowej banku;
Nie podawaj kodów BLIK przez telefon: banki nigdy nie proszą o podanie kodów BLIK, numerów PIN, ani innych danych uwierzytelniających przez telefon. Jeśli ktoś prosi Cię o takie informacje, to z pewnością jest to oszustwo;
Nie podejmuj działań finansowych pod presją: Oszuści często wykorzystują techniki manipulacji, aby wywołać strach i zmusić ofiarę do szybkiego działania. Pamiętaj, że banki nigdy nie będą wymagać od Ciebie natychmiastowego podjęcia decyzji finansowych;
Zgłaszaj podejrzane sytuacje: Jeśli masz podejrzenia, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, natychmiast skontaktuj się z bankiem i zgłoś sprawę na Policję. Im szybciej zareagujesz, tym większa szansa na zminimalizowanie strat.
Policja przypomina, że oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby wyłudzić pieniądze. Edukacja i świadomość zagrożeń to najlepsze narzędzia w walce z oszustwami.
Źródło: Policja Dolnośląska