Przejdź do treści

Kto kogo przechytrzy bardziej? Black Friday, czyli Polacy na promocjach [wideo]

Źródło: Telewizja Republika

60 proc. polskich konsumentów deklaruje, że kupi coś podczas Black Friday. Będą szukać okazji zarówno na zakup codziennych produktów, jak i świątecznych prezentów, wynika z opublikowanych w środę wyników badania. Analizę przeprowadzono na zlecenie firmy Klarna w 17 krajach (USA, Wielka Brytania, Irlandia, Australia, Nowa Zelandia, Niemcy, Austria, Polska, Francja, Belgia, Holandia, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Szwecja, Norwegia i Finlandia), na próbie ponad 17 000 tys. respondentów (po tysiąc w każdym kraju).

Z sondażu wynika, że rośnie zjawisko “webroomingu”, które polega na przeglądaniu ofert w internecie przed zakupami w sklepach stacjonarnych. 83 proc. polskich konsumentów przyznało, że dokonuje researchu online przed wyjściem do sklepu, w tym 21 proc. z nich robi to za każdym razem. Dotyczy to zarówno kobiet (20 proc.), jak i mężczyzn (23 proc.), przede wszystkim w wieku 18-25 lat (35 proc.).

77 proc. polskich respondentów przyznało również, że nawet jeśli znajdują się fizycznie w sklepie, to używają własnych smartfonów do porównywania cen i ofert konkurencji oraz sprawdzania recenzji produktów, aby upewnić się, że znaleźli właściwy produkt. To zachowanie widać przede wszystkim wśród młodych ludzi – z Generacji Z (29 proc.) i Millenialsów (23 proc.). Wynik ten plasuje Polskę na trzecim miejscu w zestawieniu. Kraje, w których konsumenci najczęściej wykorzystują telefon w trakcie dokonywania zakupów stacjonarnie to: Irlandia (79 proc.) i Portugalia (78 proc.).

91 proc. polskich konsumentów przyznało, że robiąc zakupy w sieci, porównują ceny między sprzedawcami, aby znaleźć najtańszy produkt. 66 proc. z nich stara się kupić większość prezentów świątecznych w okresie wyprzedaży. Osoby robiące zakupy online przyznają również, że wiedzą co zamierzają kupić w Black Friday (65 proc.) i do tego czasu czekają z zakupem droższych przedmiotów (53 proc.). Duże znaczenie odgrywa tu wiek – młodsze pokolenia dużo lepiej radzą sobie z planowaniem wydatków w okresie wyprzedaży, niż osoby w wieku powyżej 42 lat.

O fenomenie sprzedażowym Ilona Januszewska rozmawiała z psychologiem biznesu dr. Beatą Rajbą.

PAP/Telewizja Republika

Wiadomości

Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!

Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”

Zatrucie narkotykami przy wigilijnym stole - 14 osób trafiło do szpitala!

Abp Galbas konkretnie o miłości: to nie jest poezja

Sportowcy roku to Caitlin Clark i Shohei Ohtani

Niemcy likwidują rolnictwo w UE. Golińska: Polacy zostali oszukani przez Tuska

Przeszukania klasztoru Dominikanów przez bodnarowców – ostry komentarz Romanowskiego

Bodnarowcy Tuska przeszukali klasztor w Lublinie - szukali Romanowskiego

Wjechał w pieszych - wśród poszkodowanych dzieci

Wstrząsające filmy i zdjęcia z katastrofy samolotu w Kazachstanie

Śmiertelny pożar w budynku mieszkalnym

Alicja Klasik: Olimpijski medal mnie napędza

Kolejny kabel na dnie Bałtyku przerwany

Tragiczny finał połowu bursztynu

Pierwsza porażka Anwilu Włocławek

Najnowsze

Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!

Sportowcy roku to Caitlin Clark i Shohei Ohtani

Niemcy likwidują rolnictwo w UE. Golińska: Polacy zostali oszukani przez Tuska

Przeszukania klasztoru Dominikanów przez bodnarowców – ostry komentarz Romanowskiego

Bodnarowcy Tuska przeszukali klasztor w Lublinie - szukali Romanowskiego

Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”

Zatrucie narkotykami przy wigilijnym stole - 14 osób trafiło do szpitala!

Abp Galbas konkretnie o miłości: to nie jest poezja