Sieć oszustów wykorzystywała fałszywe reklamy z celebrytami

Międzynarodowa siatka oszustów działająca z Gruzji wyłudziła 35 milionów dolarów od tysięcy osób w Wielkiej Brytanii, Europie i Kanadzie.
Oszuści wykorzystywali fałszywe reklamy na Facebooku i Google, w których pojawiały się deepfake'i i sfabrykowane reportaże, z udziałem znanych osobistości, takich jak ekspert finansowy Martin Lewis, prezenterka Zoe Ball i podróżnik Ben Fogle. Reklamy te promowały fałszywe inwestycje w kryptowaluty i inne schematy.
Według śledztwa przeprowadzonego przez międzynarodową sieć dziennikarzy śledczych OCCRP i The Guardian, oszuści działali z trzech biurowców w Tbilisi i zatrudniali około 85 dobrze opłacanych agentów call center. Ich zadaniem było przekonywanie emerytów, pracowników i właścicieli małych firm do przelewania oszczędności na konta kontrolowane przez oszustów.
Śledztwo ujawniło, że od maja 2022 roku ofiarą oszustwa padło około 6000 osób. Największe straty ponieśli mieszkańcy Wielkiej Brytanii, stanowiąc około jednej trzeciej ofiar tego procederu.
Z ujawnionych danych wynika, że oszuści wydawali skradzione pieniądze na luksusowe towary, takie jak zegarki Rolex, samochody Range Rover i biżuteria Cartier, a także na wystawne przyjęcia dla swoich pracowników.
60 procent zgłoszonych przypadków oszustw pochodziło z platform należących do Meta, takich jak Facebook i WhatsApp. Mimo to, firmy te nie odgrywają żadnej roli w ostrzeganiu klientów przed takimi oszustwami, ani nie rekompensują strat poszkodowanym – powiedział rzecznik firmy Revolut.
Sprawa została ujawniona po wycieku nagrań i danych z call center w Gruzji do szwedzkiej telewizji SVT. Dalsze śledztwo pozwoliło na zidentyfikowanie ofiar i ujawnienie skali oszustwa.
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X