Największy na świecie żaglowiec towarowy oferuje rejsy pasażerskie
Największy na świecie statek towarowy napędzany wiatrem, Artemis, zaczął oferować rejsy pasażerskie jako ekologiczną alternatywę dla lotów transatlantyckich.
Statek, należący do francuskiej firmy TransOceanic Wind Transport (TOWT), niedawno zakończył swoją pierwszą podróż z pasażerami na pokładzie, przypływając do Nowego Jorku po 32 dniach rejsu z portu Le Havre.
Artemis, wyposażony w maszty z włókna węglowego o wysokości 52 metrów i żagle o łącznej powierzchni 2100 metrów kwadratowych, jest w stanie osiągać średnią prędkość 11 mil morskich na godzinę (20 km/h), z maksymalną prędkością do 17 mil morskich (ok. 32 km/h) przy sprzyjającym wietrze. Choć statek posiada również silnik diesla używany w portach, TOWT szacuje, że emisja CO2 jest niższa o ponad 90% w porównaniu do tradycyjnych statków towarowych.
Dyrektor generalny TOWT, Guillaume Le Grand, podkreśla, że ślad węglowy podróży statkiem wynosi od pięciu do dziesięciu kilogramów na osobę, w porównaniu do około tony CO2 podczas lotu na trasie Paryż-Nowy Jork. Firma dostrzega rosnące zainteresowanie ekologicznymi podróżami i oferuje do sześciu kabin dwuosobowych na każdym statku, dzieląc przestrzeń z siedmioosobową załogą oraz ładunkiem towarów.
Kabiny pasażerskie na Artemis są proste, wyposażone w łóżka piętrowe lub podwójne, biurko i szafę. Na statku znajduje się również wspólna przestrzeń z książkami i dostęp do internetu. Podróżni mogą uczestniczyć w okazjonalnych warsztatach z marynistyki. Cena rejsu z Francji do Nowego Jorku wynosi obecnie 2550 euro (około 150 euro za dzień), ale po ustabilizowaniu się usługi, cena wzrośnie do około 200 euro za dzień. Cena obejmuje zakwaterowanie, posiłki i dostęp do internetu.
Podróże żaglowcem mają charakter rejsu, a nie wycieczki. Czas podróży do Nowego Jorku z Francji wynosi zazwyczaj od 15 do 20 dni, a do Brazylii lub na Gwadelupę nawet 25 dni. Dokładne daty przybycia i wyjazdu mogą się zmieniać w zależności od warunków pogodowych.
TOWT odnotował zainteresowanie usługą ze strony ponad 1500 osób, a wśród motywacji dominują chęć podróżowania z niską emisją CO2 oraz zamiłowanie do żeglarstwa. Firma planuje uruchomić regularne rejsy z Francji do USA, Kolumbii, Brazylii i na Karaiby. Obecnie TOWT ma dwa operacyjne statki i sześć kolejnych w budowie, z perspektywą cotygodniowych rejsów do 2027 roku.
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X