Przejdź do treści

Amazon płacił pracownikom za tweety o tym, jak kochają swoją pracę

Źródło: Fot. Flickr/Mike Mozart

Amazon zrezygnował z kontrowersyjnej kampanii, w ramach której płacił pracownikom za tweetowanie o tym, jak bardzo kochają pracę – donosi "The Financial Times".

Pracownicy magazynów i sprzedawcy otrzymywali wynagrodzenie za dzielenie się pozytywnymi wrażeniami na temat firmy i zaprzeczanie opisywanym problemom w miejscu pracy, na przykład zmuszaniu pracowników do oddawania moczu do butelek, by zwiększyć wydajność.

Zgodnie z dokumentami udostępnionymi przez The Intercept, program został uruchomiony w 2018 roku w odpowiedzi na falę krytyki standardów bezpieczeństwa i warunków pracy Amazona. Pracownicy zostali wytypowani ze względu na ich „poczucie humoru”. Kazano im odpowiadać „w uprzejmy, ale dosadny sposób” krytykom firmy, w tym decydentom i politykom.

W jednym z takich tweetów pracownik odpowiada krytykowi, mówiąc: „Pracuję w Amazon, realizując zamówienia od dwóch lat. Czy myślisz, że gdybym nie zarabiał wystarczająco dużo, nadal bym tu był? Pełny (i hojny) pakiet świadczeń. OH! I lubię ludzi, z którymi pracuję!”.

what i love about those Amazon FC Ambassador accounts is how some exec at Amazon thought forcing their employees to tweet about how much they love serving their corporate masters would make Amazon look normal and good, and not at all like an evil corporation in a dystopian novel

— Existential Comics (@existentialcoms) August 16, 2019

Pracownicy byli rozpoznawalni na Twitterze dzięki pseudonimowi „Amazon FC Ambassador” dodanym na końcu ich nazwisk. Ale tożsamość ani liczba „ambasadorów” nigdy nie była znana.

Dochodzenie Bellingcat wykryło co najmniej 53 tego typu konta aktywne na Twitterze. Zauważono, że użytkownicy stosowali podobny język, tweetowali te same zdjęcia.

Zabiegi Amazona szybko stały się obiektem krytyki i kpin. Nie pomagał fakt, że każdy mógł nazwać siebie „Ambasadorem Amazon FC” na Twitterze i wkrótce pojawiło się wiele parodii.

Ta reakcja dotarła do najwyższego kierownictwa Amazona. Jak wynika z raportu FT, „wyżsi dyrektorzy Amazona […] byli niezadowoleni ze słabego zasięgu programu”, w wyniku czego firma „zamknęła i usunęła wszelkie ślady kampanii wpływu”.

Financial Times

Wiadomości

Watykan: Papież ma również problem z nerkami

Baza na Morzu Śródziemnym ma wpaść w rosyjskie łapy

Wybory w Niemczech. Kto zbuduje nowy rząd?

Niemcy: Olaf Scholz przyznał, że jego partia poniosła dotkliwą porażkę

Ściśle Jawne: nieznana historia i powiązania minister Barbary Nowackiej

Samochód wyciągnięty z jeziora. Właściciel był pod wpływem alkoholu

Minister Paprocka: Musimy ustawiać priorytety zaczynając od pieniędzy na obronność

Zlikwidowany gang handlujący kobietami – 48 ofiar uratowanych

We Włoszech odbyły się manifestacje związane z trzecią rocznicą napaści Rosji na Ukrainę

Bagiński: Donald Trump potwierdził nasz sojusz oraz budowę Fort Trump

Stan zdrowia Papieża Franciszka nadal krytyczny

Poseł od Tuska chce "ściszyć" kościelne dzwony

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Najnowsze

Watykan: Papież ma również problem z nerkami

Ściśle Jawne: nieznana historia i powiązania minister Barbary Nowackiej

Samochód wyciągnięty z jeziora. Właściciel był pod wpływem alkoholu

Minister Paprocka: Musimy ustawiać priorytety zaczynając od pieniędzy na obronność

Zlikwidowany gang handlujący kobietami – 48 ofiar uratowanych

Baza na Morzu Śródziemnym ma wpaść w rosyjskie łapy

Wybory w Niemczech. Kto zbuduje nowy rząd?

Niemcy: Olaf Scholz przyznał, że jego partia poniosła dotkliwą porażkę