„Wolne głosy”. Od 2016 r. PKP rozwija połączenia lokalne
Jeśli towary nie będą dostarczane z mniejszych linii, nie będzie możliwości zasilania większych - mówił w programie „Wolne głosy” Ireneusz Merchel Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce
Na terenie Polski mamy czynnych 18 800 tys. km linii kolejowych. Przez 30 lat zamknięto lub zlikwidowano około 6 tys. km linii kolejowych – mówił prezes PKP w programie „Wolne głosy”.
Merchel wskazał, że jedna czwarta sieci kolejowych zniknęła z mapy Polski z różnych powodów np. modernizacyjnych.
Nastawiono się na jeden efekt – są samochody, więc nimi będziemy jeździć, szybko i wygodnie. Po kilku latach okazało się, że do końca tak nie jest. Prezes PKP podkreślił, że mniejsze miejscowości, nie mogą zostać pozbawione połączeń kolejowych.
- Jeśli towary nie będą dostarczane z mniejszych linii, nie będzie możliwości zasilania większych linii – dodał.
Rok 2016 był rokiem, w którym po raz pierwszy od 30 lat nie zlikwidowano lat żadnego kilometra linii kolejowej i do dnia dzisiejszego takich likwidacji nie ma.
- Przywróciliśmy kilkaset kilometrów, odtworzyliśmy ruch pociągów, program przystankowy, Program Kolej Plus – mówię tutaj o programach kolejowych, programach rządowych w 100 proc. finansowanych z budżetu państwa – mówił Merchel.
Obecnie Krajowy Program Kolejowy to ponad 76 miliardów złotych - mówimy tutaj o roku 2014 do 2023 – podkreślił.
Dla porównania w latach 2006 do 2013 było to 35 mld a wykorzystano 22 mld – to 53 proc. wykorzystanych środków na infrastrukturę kolejową, pozostałe przeniesiono na inne gałęzie.
- W tej chwili mamy wykorzystane nakłady na poziomie około 50 mld złotych a mamy jeszcze dwa lata – podkreślił prezes.
Dodał, że w 2016 roku, kiedy Krajowy Program Kolejowy wynosił 66 mld zł. - 10 mld złotych zostało dołożone z budżetu państwa.
- Mówi się, że Unia daje pieniądze. Oczywiście środki unijne to około 40 mld, ale pozostałe - to środki z budżetu państwa – wskazał Merchel. „Po dołożeniu okazało się, że nastąpił nie spadek, a wzrost nakładów”.
Dzięki temu przywrócono tysiące kilometrów nowych linii, przywrócono połączenia do kilkudziesięciu miejscowości, które wróciły na mapę kolejową.
- Niedawno otworzyliśmy linie Tomaszów-Skarżysko. Okazało się, że minęło półtora roku od decyzji prezydenta, podpisującego program Kolej Plus i już jeżdżą tam pociągi – wskazał Merchel. „Trzeba przywrócić połączenia lokalne, regionalne, ale również inwestować. Musi następować rozwój kolei” – podkreślił prezes PKP.
Rozbudowanie portów
Połączenia kolejowe to nie tylko przewozy pasażerskie, to również przewozy towarowe.
- W tym momencie modernizujemy tory dojazdowe do portów Gdańsk-Gdynia, Szczecin-Świnoujście. Jesteśmy na końcowym etapie. Dzięki temu możemy obsłużyć od 50 do 80 proc. pociągów więcej - zaznaczył.
- Chcemy uzyskać synergie - my robimy tory, oni porty i to ma być wykorzystane – wskazał Merchel.
Prezes PKP zwrócił uwagę na wykresy pasażerskie i towarowe
- Oczywiście daleko nam do tego co było 30 lat temu – wtrącił prezes. Okazuje się, że rok 2015/2016 stanowi koniec tendencji spadkowej i następuje wzrost.
- Rok 2020 w ruchu pasażerskim z różnych powodów jest niemiarodajny. Przewozy pasażerskie wróciły do poziomu z 2019 r. miejmy nadzieje, że w przyszłym roku się odbudują - podkreślił Merchel.