W poniedziałek 5 lipca przestanie działać numer infolinii Wojsk Obrony Terytorialnej. Przez ostatnie pół roku, żołnierze WOT dyżurowali na niej, aby pomagać seniorom w kwestii szczepień
Infolinia Wojsk Obrony Terytorialnej funkcjonowała przez ostatnie pół roku pod numerem 800 100 115. Od poniedziałku dzwoniący na ten numer zostaną przekierowani na ogólnopolską infolinię 989 oraz na stronę www.nfz.gov.pl.
Infolinia WOT zaczęła działać 18 stycznia br. Jej celem była pomoc seniorom w szczepieniach. Operatorzy infolinii odebrali przez pół roku blisko 40 tys. połączeń i udzielili bezpośredniego wsparcia w 13 tys. przypadków.
Żołnierze oddelegowani na infolinię najczęściej pomagali w rejestracji na szczepienia, organizacji transportu, czy dojeździe mobilnych zespołów szczepiennych. Seniorzy dzwonili również z prośbami o pomoc w zmianie terminu i miejsca szczepień. Zdarzało się bowiem, że wskazany punkt szczepienia wskazany był bardzo odległy od miejsca zamieszkania osoby starszej lub małżeństwa nie otrzymywały skierowań na szczepienie w jednym terminie.
Ważnym aspektem funkcjonowania infolinii WOT były także rozmowy z seniorami, udzielanie im pomocy psychologicznej czy udzielanie niezbędnych informacji.
Bardzo dużym zainteresowaniem seniorów cieszy się działająca już od czterech miesięcy infolinia wsparcia WOT w zakresie realizacji szczepień. https://t.co/2Px3Vs0ujc
— Portal Razem z Tobą (@RazemzToba) May 14, 2021
Służba na infolinii obfitowała w historie zapadające w pamięć. Żołnierze pomogli m.in. samotnej, niewidomej kobiecie, która nie mogła w swoim mieście uzyskać darmowego transportu na szczepienie. Terytorialsi udzielili również wsparcia bliskim kobiety chorej na depresję, która nie chciała się zaszczepić poza domem. Po kontakcie infolinii WOT z lekarzem chorej, uzyskano pozwolenie na szczepienie w domu. Wakcynacja odbyła się w ciągu tygodnia od interwencji infolinii.
Idea infolinii pomocowych żołnierzy WOT, powstała ponad rok temu na początku pandemii. Zaledwie tydzień od ogłoszenia pierwszego przypadku COVID-19 w Polsce, powstał pomysł stworzenia infolinii psychologicznej. Zespół psychologów przez całą dobę, codziennie, wspierał obywateli w tym trudnym czasie.
???? 800-100-115: wczoraj ruszyła nowa #infolinia WOT dla wsparcia ośrodków pomocy społecznej i organizacji pozarządowych ????
— Terytorialsi - Zawsze gotowi, zawsze blisko! (@terytorialsi) November 6, 2020
???? https://t.co/MGCNWyRLIo@MRiPS_GOV_PL @MarlenaMalag pic.twitter.com/Sj8iWN1Bdz
Linia wsparcia psychologicznego dla osób w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem koronawirusa, prowadzana przez WOT od 18 marca 2020 r., udzieliła blisko 6 tys. porad. Następnie podczas wakacji numer służył informowaniu społeczeństwa jak zabezpieczyć wypoczynek dzieci i młodzieży zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia, a także jak starać się o wsparcie Terytorialsów w zabezpieczeniu sanitarnym obozów i kolonii letnich. Następnie, numer przekształcił się w całodobową infolinię zbierającą potrzeby ośrodków pomocy społecznej, organizacji pozarządowych i innych instytucji pomocowych.