Przejdź do treści

Wojna celna z Chinami. Polska dostanie rykoszetem?

Źródło: Shutterstock

Dodatkowe cła na chińskie elektryki podzieliły Unię Europejską. Wśród państw UE, które poparły nałożenie ceł, znalazła się też Polska. Tylko czy taka decyzja będzie dla naszego kraju opłacalna? Ekonomiści nie odpowiadają w tej sprawie jednym głosem.

W ankiecie money.pl wzięło udział 50 ekonomistów z uczelni, ośrodków badawczych i instytucji finansowych. 54 proc. z nich zgodziło się z twierdzeniem, że "Polska gospodarka więcej zyska, niż straci na ostrej podwyżce unijnych ceł na import chińskich aut elektrycznych". 26 proc. było przeciwnego zdania, a 20 proc. nie ma zdania w tej kwestii.

"Polska już teraz jest jednym z większych producentów akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie. Ochrona przed chińską konkurencją mogłaby przyciągnąć jeszcze więcej inwestycji zagranicznych, tworząc nowe miejsca pracy" - podkreślił w rozmowie z serwisem dr hab. Łukasz Goczek, profesor na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW.

Z kolei prof. Paweł Strzelecki ze Szkoły Głównej Handlowej zauważył, że bilans zależy od uruchomienia Izery. "Chińskie koncerny będą bardziej skłonne do inwestycji wewnątrz UE, co jest dobrą wiadomością dla tego projektu" - dodał. "Z drugiej strony wiele polskich firm jest w sieciach dostaw koncernów niemieckich. Wojna celna z Chinami i większa ochrona rynku USA nie będą im służyć, ale część firm może też odnotować większe zainteresowanie firm z Zachodu, które będą dążyć do dalszej redukcji kosztów" - podkreślił.

Lepiej kupować tańsze

Natomiast w drugiej ankiecie money.pl 36 proc. ekonomistów zgodziło się z twierdzeniem, że "bilans korzyści i kosztów z tytułu podwyżki ceł na import chińskich aut będzie zależał od tego, czy uda się w Polsce uruchomić produkcję Izery". Przeciwnego zdania jest 54 proc. ankietowanych, a 10 proc. nie ma w tej kwestii zdania.

"Dla krajowych producentów samochodów elektrycznych cła mogłyby być korzystne, jednak wciąż nie zmienia to faktu, że dla gospodarki lepiej byłoby, aby konsumenci mogli kupować tańsze dobra zagraniczne" - powiedział dr hab. Arkadiusz Sieroń, adiunkt w Instytucie Nauk Ekonomicznych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w rozmowie z serwisem.

Z kolei Wojciech Paczos, wykładowca na Uniwersytecie w Cardiff, członek grupy eksperckiej "Dobrobyt na pokolenia" wyjaśnił, że propozycję ceł zaporowych na import aut elektrycznych z Chin potraktował sceptycznie. "Czasami pojawiają się cele wyższe, jak bezpieczeństwo. Wtedy użycie ceł, a nawet sankcji jest uzasadnione. Tutaj nie mam pewności, że zachodzi wyższa konieczność" - skomentował.

Chiński rewanż

Dodatkowe stawki celne na samochody elektryczne z Chin sięgające nawet 45 proc. obowiązują w Unii Europejskiej od środy 30 października. Jak informowała agencja Reutera, Ministerstwo Handlu Chin miało w odpowiedzi polecić lokalnym koncernom motoryzacyjnym, aby wstrzymały inwestycje w krajach, które zagłosowały za wprowadzeniem ceł i chętniej inwestowały w tych państwach, które głosowały przeciw.

Już zaczęły obowiązywać cła na samochody elektryczne z Chin. Wiemy więcej!

Źródło: money.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Wiadomości

Trzy lata temu Rosja zaatakowała Ukrainę. Kreml chciał wymazać to państwo z mapy świata

TYLKO U NAS

Kto dał zaliczenie Sutrykowi na Collegium Humanum? Znany dziennikarz TVN

Papież podziękował za modlitwy i słowa pocieszenia

Czy polskie dzieci stracą potężną wiedzę? Miesiąc nauki mniej

Marianna Schreiber przygotowuje córkę. To robią codziennie

Watykan: Kryzys zdrowia papieża Franciszka. Zagrożenie nie minęło

Nokaut! Niemcy ostro w prawo! SDP najgorzej w historii. FDP out

Nowy koronawirus nietoperzy odkryty w Chinach. Obawy o pandemię

Rząd podpisał umowę ws. rozwoju kontrowersyjnego projektu

Trump dobitnie o wynikach wyborów w Niemczech

Sanah i Mazowsze "ubrane w fartuszek". Wow!

Watykan: Papież ma również problem z nerkami

Baza na Morzu Śródziemnym ma wpaść w rosyjskie łapy

Wybory w Niemczech. Kto zbuduje nowy rząd?

Niemcy: Olaf Scholz przyznał, że jego partia poniosła dotkliwą porażkę

Najnowsze

Nokaut! Niemcy ostro w prawo! SDP najgorzej w historii. FDP out

Czy polskie dzieci stracą potężną wiedzę? Miesiąc nauki mniej

Marianna Schreiber przygotowuje córkę. To robią codziennie

Watykan: Kryzys zdrowia papieża Franciszka. Zagrożenie nie minęło

Nowy koronawirus nietoperzy odkryty w Chinach. Obawy o pandemię

Trzy lata temu Rosja zaatakowała Ukrainę. Kreml chciał wymazać to państwo z mapy świata

Kto dał zaliczenie Sutrykowi na Collegium Humanum? Znany dziennikarz TVN

TYLKO U NAS

Papież podziękował za modlitwy i słowa pocieszenia