Przejdź do treści

Ruciński: przewoźnik nie jest w stanie się utrzymać bez pomocy państwa

Źródło: wikimedia.org

Dziennik "Gazeta Prawna" dowiedział się, że Jacek Sasin chce wesprzeć LOT w kwocie 3 miliardów. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy ekspertów: polskiego ekonomistę Adama Rucińskiego oraz redaktora naczelnego "Gazety Polskiej" Tomasza Sakiewicza.

- Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, że lotnictwo jest tą branżą, która najbardziej odczuła skutki pandemii, do tego oni obciążeni są dużymi kosztami utrzymania. W okresie pandemii, gdzie przewoźnicy nie osiągają prawie żadnych przychodów, to te koszty stałe są „kamieniem u szyi”, bez wsparcia żaden przewoźnik nie jest wstanie się utrzymać - powiedział w rozmowie z portalem TV Republika Adam Ruciński.

- Taki przewoźnik nie jest w stanie się utrzymać bez pomocy. LOT nie musiałby dostać dofinansowania, tylko czy strategicznie o to by chodziło? Pomoc służy temu, by utrzymać LOT z niezmienionym potencjałem. Z perspektywy kilkunastu miesięcy mamy szanse, że ten rynek wróci na swoje tory dzięki dofinansowaniu. Pomoc wydaje się być olbrzymia, ale trzeba zwrócić uwagę, że koszty utrzymania również są duże - stwierdził.

- Nie ma prostej odpowiedzi. Inne linie lotnicze na pewno będą wspierane przez swoje rodzime państwa, a jeśli LOT nie otrzymałby tego wsparcia, to miałby marne szanse, żeby dobrze prosperować - dodał ekspert.

Redaktor naczelny "Gazety Polskiej" uważa, że w interesie Polski jest utrzymanie tych firm, które nie z własnej winy najmocniej ucierpiały.

- W tej chwili wszystkie kraje wspierają linie narodowe, bo to one ucierpiały najbardziej. Po to, żeby chronić życie i zdrowie ludzi trzeba było radykalnie ograniczyć latanie. Jeżeli gdzieś są potrzebne pieniądze rządowe to właśnie tam. W interesie państwa polskiego jest to, żeby mieć własną linie lotniczą. Te pieniądze prędzej czy później się zwrócą - powiedział Tomasz Sakiewicz.

- Byłoby niesprawiedliwe, pomagać jednym, a nie pomóc drugim, którzy nie z własnej winy najmocniej ucierpieli. Restrykcje nie są wprowadzone tylko dla LOT-u, tylko dla dobra dla nas wszystkich, skoro tak, to powinniśmy pomóc tym wszystkim, którzy muszą się do tego dostosować - dodał.

portal TV Republika

Wiadomości

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Zełeński przestanie być prezydentem Ukrainy? Może ustąpić nawet natychmiast!

Ktoś w to uwierzy? Kandydat na kanclerza chce "podpisać polsko-niemiecki traktat o przyjaźni"

Nawrocki o spotkaniu Duda-Trump: nasz prezydent jest mężem stanu

Wybory w Niemczech. Mieszkańcy wyspy Norderney głosują w... koszach plażowych

Szef MSZ Ukrainy: unikanie nazywania Rosji agresorem nie zmienia faktu, że nim jest

Miał być atak na Nawrockiego. Oberwało się Trzaskowskiemu. I to jak!

Hołda: obecny rząd to rekiny biznesu, ale nie wiem czy polskiego...

Najnowsze

Lis chciał upokorzyć prezydenta Dudę, ale „Boli, że Trump zaprosił Dudę, a Tuska nie”

Fort Trump wraca na agendę | Bitwa Polityczna

Prof. Cenckiewicz: Estoński wywiad potwierdza ustalenia ws. współpracy SKW z FSB

Semka: Ameryce nie jest na rękę, aby w Polsce była wojna domowa

Michał Rachoń: Lewicowe media znów szerzą kłamstwa na temat wypowiedzi Trumpa

Czołowe zderzenie dwóch aut. Jeden z kierowców nie przeżył

Wybory w Niemczech. Wygrywa CDU 29 proc., przed AFD 19,5 proc. i SPD 16 proc.

Groza na przejeździe kolejowym! Bus staranowany przez szynobus