Przejdź do treści

Przez Śląsk i Mazowsze na Podkarpacie. Maszyna TBM na mecie [wideo]

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Udało się! Największy fragment maszyny drążącej tunel na budowanej trasie Via Carpatia dotarł już na miejsce przeznaczenia, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Rozłożone na części instrumenty przewożone były przez ostatnie 3 tygodnie. Cała operacja była mocno skomplikowana. Najcięższe elementy przypłynęły do Polski statkiem z hiszpańskiego portu. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały natomiast barkami i pontonami po rzece Odrze.

– W realizację trasy Via Carpatia na południe od Rzeszowa jeszcze nie tak dawno nikt nie wierzył. Budowa tej trasy jest niewątpliwie wielkim wyzwaniem inżynieryjnym. To zadanie trudne, kosztowne, ale też niezwykle potrzebne, zarówno dla mieszkańców, jak i firm z tego regionu, powiedział dziś na specjalnym briefingu wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu.

Tunel drogowy, którego drążenie rozpocznie się w przyszłym roku, będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM, która ma 112 m długości, masę 4000 t, tarczę wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki -  tarczy, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.  Z uwagi na gabaryty, TBM będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 t.





Cały transport elementów maszyny TBM składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych wykorzystywane są zestawy o wymiarach: szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 t, co łącznie z ładunkiem wynosi 500 t.

Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamyka zestaw.  Pozostałe transporty, składające się z jednego ciągnika i platformy będą szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.  Kolumny poruszają się z maksymalną prędkością 10 km/h.

Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość, jeden przejazd trwa ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy z końcem stycznia przyszłego roku.


Ministerstwo Infrastruktury

Wiadomości

Wypadek: nie żyje kobieta, dwoje dzieci w ciężkim stanie

AKTUALIZACJA

Trump zapowiada nałożenie ceł na Unię Europejską

Ewangelizacja w mediach. Dlaczego nie?

Obchody święta komedii dell'arte

Tej inwestycji wydziałowi medycznemu KUL mogą pozazdrościć inne uczelnie

Ludowi muzykanci wystąpią w Bratkowicach

Fonseca trenerem Olympique Lyon

Wojciech Pertkiewicz ponownie prezesem Arki Gdynia

Bąkiewicz: Czuchnowski i Wyborcza zajmują się tylko propagandą

Podpisz petycję w obronie ministra Zbigniewa Ziobry!

Biały Dom podał wysokość ceł na Meksyk, Kanadę i Chiny

Uwaga, 1 lutego wchodzą zmiany w niedzielach handlowych

Jaki: w tej komisji śledczej, zasiadały kompletne intelektualne łamagi

Zasiłek pogrzebowy w 2025 roku ma wynieść 7 tysięcy złotych

Czuchnowski zaatakował posła PiS. Tomasz Lis to pochwala

Najnowsze

Wypadek: nie żyje kobieta, dwoje dzieci w ciężkim stanie

Tej inwestycji wydziałowi medycznemu KUL mogą pozazdrościć inne uczelnie

Ludowi muzykanci wystąpią w Bratkowicach

Fonseca trenerem Olympique Lyon

Wojciech Pertkiewicz ponownie prezesem Arki Gdynia

Trump zapowiada nałożenie ceł na Unię Europejską

AKTUALIZACJA

Ewangelizacja w mediach. Dlaczego nie?

Obchody święta komedii dell'arte