Przejdź do treści

Prezes PKP o opóźnieniach: Analizujemy błędy i wyciągniemy konsekwencje

Źródło: youtube

Dokładnie analizujemy błędy, jakie popełniliśmy w ostatnich dniach podczas ataku zimy i będziemy ulepszać procedury, by sytuacji, gdy pasażerowie nie mają odpowiedniej opieki, było coraz mniej – powiedział prezes PKP SA i szef Grupy PKP Jakub Karnowski.

Od poniedziałku kolejarze borykają się z oblodzeniem sieci trakcyjnej, spowodowanym opadami marznącego deszczu. Najtrudniejsza sytuacja panuje w okolicach Ostrowa Wielkopolskiego i na odchodzących z niego liniach kolejowych. Kolejarze muszą prowadzić pociągi lokomotywami spalinowymi, jednocześnie skuwając lód z sieci. Powoduje to opóźnienia pociągów w całej Polsce, niektóre składy stały w polu bez ogrzewania po kilka godzin, a pasażerowie skarżyli się na zimno i brak informacji.

– Trzeba mieć świadomość, że ta krytyczna sytuacja dotyczyła naprawdę marginalnej liczby pociągów. Oczywiście ta statystyka nie zadowoli osób, które znalazły się w jednym z tych składów. Warto jednak zaznaczyć, że ten kryzys był spowodowany awarią tylko w jednym miejscu Polski, w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego. Z oblodzeniem trakcji mieliśmy do czynienia na kilku sąsiadujących ze sobą liniach i to było przyczyną blokady ruchu –  powiedział Karnowski. Wskazał też, że we wtorek opóźnionych było 3 proc. pociągów, z czego dwa miały "krytyczne" opóźnienie, czyli przekraczające 10 godzin.

Pytany, czy pasażerów nie można było poinformować, dlaczego pociąg stoi, Karnowski wyjaśnił, że wielu konduktorów podejmowało odpowiednie działania i na bieżąco informowało pasażerów o utrudnieniach. – Niestety nie zawsze się tak działo i w tych przypadkach będziemy wyciągali konsekwencje, również personalne – dodał.

Nie zgodził się, że obsługa pasażerów jest coraz gorsza. Jest wręcz odwrotnie. – Na bieżąco wprowadzamy rozwiązania, które mają ulepszyć życie pasażerom, ale na efekty trzeba czasami poczekać dłużej. Staramy się, by błędów było jak najmniej, ale trudno jest je wyeliminować do końca i od ręki – zauważył szef kolei.

Jego zdaniem wyciągnięcie wniosków z ostatnich awarii to zadanie "menedżerskie, a nie polityczne". – Trzeba po prostu wyciągać wnioski z takich sytuacji. Dokładnie analizujemy błędy, jakie popełniliśmy, także te dotyczące obsługi pasażerów, którzy utknęli w pociągach. Będziemy ulepszać procedury, by takie sytuacje nie miały już miejsca. Trzeba jednak mieć też świadomość, że występują one nie tylko w Polsce – powiedział.

Wskazał, że w krajach bardziej rozwiniętych niż Polska, kiedy nie można normalnie prowadzić ruchu, pociągi po prostu są odwoływane, a koleje zachęcają pasażerów, by zostali w domu, albo wybrali inne środki transportu. – Przykładowo we Francji na początku grudnia odwołano liczne pociągi właśnie z powodu ataku zimy. W okolicach Chicago na początku stycznia około pięciuset osób utknęło na kilkanaście godzin w nieogrzewanych pociągach, również z powodu warunków atmosferycznych – zaznaczył.

Pytany, czy polska kolej na pewno jest przygotowana do zimy wyjaśnił, że na kolei najbardziej niebezpieczna jest taka pogoda, gdy temperatura waha się w okolicach zera i pada deszcz. – W takich warunkach deszcz zamarza na sieci trakcyjnej i można sobie z tym poradzić tylko uruchamiając specjalne pociągi, które usuwają lód. Paradoksalnie z mrozami radzimy sobie lepiej, niż z takimi temperaturami w okolicach zera – wyjaśnił prezes.

pap

Wiadomości

Kolejny atak Rosjan pod osłoną nocy. Użyli dronów

Dowódcy Powstania Styczniowego: bohaterowie czy winni? Prof. Janusz Odziemkowski odpowiada

Zakazać X, ocenzurować wolność. Nawrocki deklaruje: nigdy na to nie pozwolę

Emilia Łopińska, była zawodniczka łyżwiarstwa figurowego

Kalifornia ogarnięta pożarami. Ofiar jest coraz więcej...

Dołącz do Legia Rugby Women – Bartosz Piątkowski zaprasza!

Będzie przełom ws. ekshumacji ofiar Wołynia? „Jesteśmy pozytywnie nastawieni”

Anna Bajer odkrywa tajemnice karnawału – taniec i zwyczaje!

Trwa nagonka na Republikę. Czarnek staje w obronie: mówią prawdę o WOŚP

Pod osłoną nieba – wyjątkowa wystawa Anety Jaźwińskiej pełna refleksji i emocji

Ujęto "króla tramwajów". Jego historia może zaskoczyć

Hołownia był pierwszy. To on mówił o zamykaniu platformy X! [WIDEO]

Poranna tragedia w Tulcach. Nie żyje mężczyzna

Fico moskiewskim głosem: Chodzi po Europie i żebra. Mam go dość

Temperatura w dół i śnieg, czyli - wraca zima! [POGODA]

Najnowsze

Kolejny atak Rosjan pod osłoną nocy. Użyli dronów

Kalifornia ogarnięta pożarami. Ofiar jest coraz więcej...

Dołącz do Legia Rugby Women – Bartosz Piątkowski zaprasza!

Będzie przełom ws. ekshumacji ofiar Wołynia? „Jesteśmy pozytywnie nastawieni”

Anna Bajer odkrywa tajemnice karnawału – taniec i zwyczaje!

Dowódcy Powstania Styczniowego: bohaterowie czy winni? Prof. Janusz Odziemkowski odpowiada

Zakazać X, ocenzurować wolność. Nawrocki deklaruje: nigdy na to nie pozwolę

Emilia Łopińska, była zawodniczka łyżwiarstwa figurowego