PKP Polskie Linie Kolejowe planują przebudowę torów na trasie z Czerwonki przez Mrągowo, Mikołajki, Orzysz do Ełku. Spółka przygotowuje przetarg na opracowanie studium wykonalności wraz z dokumentacją projektową. Planowana inwestycja pozwoli przywrócić nieczynną linię kolejową - podały PKP PLK.
Jak poinformowano czwartek w komunikacie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do ogłoszenia przetargu na opracowanie studium wykonalności z elementami dokumentacji projektowej rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk (nr 223). Opracowaniem objęte zostanie ponad 120 km linii przebiegającej przez środek Mazur i Krainę Wielkich Jezior.
"Połączenie pasażerskie z Olsztyna do Ełku przez Mrągowo i Mikołajki zwiększy możliwości podróży w województwie warmińsko-mazurskim i ograniczy wykluczenie komunikacyjne w kolejnym regionie. Kolej zapewnia ekologiczne i bezpieczne podróże" – powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel wskazał, że spółka planuje przywrócić po niemal dwóch dekadach połączenia koleją "po linii przez sam środek Mazur". "Ogłoszenie przetargu na opracowanie studium wykonalności to pierwszy krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Chcemy ułatwić mieszkańcom mniejszych miejscowości sprawny dojazd do szkół i pracy oraz miejsc odpoczynku" – dodał Merchel, cytowany w komunikacie.
W ramach studium wykonalności wykonawca dokona kompleksowej analizy, określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty inwestycji. Przeanalizowane będą warunki do przewozów pasażerskich z prędkością do 120 km/h oraz przewozów towarowych. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania etapu realizacji projektu po 2023 roku.
Po zakończeniu prac będzie możliwe wznowienie ruchu pociągów, linia jest nieczynna od 2010 roku. Mieszkańcy zyskają dostęp do pociągów pasażerskich z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Podróż pociągiem regionalnym między Mikołajkami a Olsztynem ma być możliwa w czasie ok. 90 minut, a pomiędzy Mrągowem a Olsztynem - ok. 60 minut. Czas przejazdu pociągu regionalnego do Ełku z Mikołajek wyniesie natomiast blisko 50 minut, zaś z Mrągowa – ok. 75 minut.
Termin opracowania studium wykonalności dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz – Ełk” określono do drugiej połowy 2025 roku. Inwestycja będzie się ubiegać o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.