Jak Polska może poradzić sobie z globalizacją, z coraz większym umiędzynarodowieniem usług i handlu? I co najważniejsze: jak sama może na tym wszystkim skorzystać i zarobić? Na te pytania odpowiadają znakomici eksperci podczas panelu w Krynicy: minister Jerzy Kwieciński (ministerstwo rozwoju i inwestycji), Rafał Milczarski (Prezes LOT), Krzysztof Mamiński (Prezes PKP S.A.), Grzegorz Kurdziel (dyrektor zarządzający Poczta Polska). Panel prowadzi Tomasz Sakiewicz.
Tomasz Sakiewicz zapytał prezesa LOT-u, jak jego firma radzi sobie z międzynarodową konkurencją? „Konkurencja transgraniczna to nasz chleb codzienny – uważa Rafał Milczarski – to podstawa naszego dzisiejszego biznesu. Dzięki temu, że Polskie Linie Lotnicze rozwijają się bardzo dynamicznie, coraz więcej pasażerów i turystów i inwestorów przylatuje do Polski. I to jest ten istotny wymiar korzyści, wynikający z tego, że Polska ma narodowego przewoźnika. Mamy wreszcie rząd, który zdecydował podjąć strategicznie wielkie wyzwanie – zbudować Centralny Port Komunikacyjny. Dzięki temu projektowi, staniemy się ulubionym przewoźnikiem przesiadkowym, hubowym Środkowej Europy”.
„Nasza sytuacja wygląda w tej chwili zupełnie inaczej niż kilka lat temu – zauważa minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Pomysł Portu Komunikacyjnego istniał już w przestrzeni publicznej od wielu lat. Nawet 10 lat temu, kiedy byłem w rządzie dyskutowaliśmy nad CPK. Ale wtedy główny decydujący ośrodek decyzyjny, nie był na tyle odważny by zdecydować się na budowę takiego hubu. Powstanie hubu w Polsce będzie miał duże znaczenie dla ruchu transgranicznego i handlu. Polska gospodarka staje się bardzo otwarta – uważa minister.
Polska może dobrze wykorzystać swoje geopolityczne położenie i osiągnąć wielki sukces. „Trzeba sobie zdać sprawę, że z terenu Rzeczpospolitej jest kilkadziesiąt przejść graniczno-kolejowych – zauważa prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Dziś jesteśmy ważnym elementem tzw. Jedwabnego Szlaku. Ilość towaru przewożonego przez kolej jest ogromna. My już zarabiamy bardzo dużo z tej inwestycji. Robimy już konkretne biznesy pasażerskie i handlowe”.
„Przez ostatnie kilka lat Polska Poczta stała się największym operatorem w Europie Środkowo-Wschodniej, na świecie zajmujemy miejsce szóste – mówi dyrektor sprzedaży Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel. Dziś Poczta Polska znalazła się w samym centrum tego huraganu handlowego”.
POSŁUCHAJ CAŁOŚCI: