Poczta Polska dba o bezpieczeństwo klientów i pracowników zapewniając dostęp do usług
Utrzymanie ciągłości świadczonych usług oraz zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom – to główne priorytety działań Poczty Polskiej w ostatnich tygodniach. Pomimo utrudnionych warunków, wynikających z obostrzeń związanych ze stanem epidemii, pocztowy operator wyznaczony wywiązuje się ze swoich zadań.
Na bieżąco doręczane są przekazy emerytalno-rentowe, listy i paczki krajowe oraz z zagranicy. Każdego dnia można skorzystać z usług pocztowych, bankowych i ubezpieczeniowych w placówkach Poczty Polskiej. Stopniowo, pomimo braku transportu lotniczego, przywracana jest możliwość wysyłania przesyłek do innych krajów.
- Poczta Polska zachowując ciągłość swoich usług, potwierdziła swoją szczególną rolę, jaką odgrywa w społeczeństwie. Szczególnie w tym czasie uświadamiamy sobie, jak ważne jest to, co robimy. Dzięki pracy tysięcy naszych listonoszy, pracowników obsługi klienta i sortowni nasi klienci na bieżąco otrzymywali renty i emerytury, listy i paczki. To ma olbrzymie znaczenie w sytuacji, gdy wiele firm, instytucji i urzędów, z uwagi na pandemię, zawiesiło swoją działalność – podkreśla wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel.
W ostatnich tygodniach Poczta Polska stopniowo wydłużała godziny pracy swoich placówek. Od 12 maja br. blisko 90% urzędów i filii pocztowych jest ponownie czynna w godzinach sprzed epidemii. Ponownie również w trybie całodobowym pracuje już 14 placówek. Wraz z otwarciem galerii handlowych można już korzystać z usług pocztowych w większości punktów.
Nadal obowiązują rygory wynikające z zaleceń Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Największy pracodawca w kraju, którym jest Poczta Polska wprowadził szereg środków i procedur, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się epidemii. Z uwagi na wielkość firmy, poziom zatrudnienia, liczbę placówek pocztowych oraz sortowni skala przedsięwzięcia oraz ponoszonych kosztów jest niebagatelna. Działaniami codziennie zarządza Zespół ds. monitorowania zagrożenia koronawirusem, ale w zapewnienie bezpieczeństwa zaangażowanych jest wielu pracowników w całej Polsce.
Na środki ochrony osobistej przeznaczono do tej pory 57 mln zł. Dla pocztowców zakupiono już m.in. ponad 600 tys. sztuk żeli do dezynfekcji rąk o pojemności 30 ml i 100 ml oraz ponad 100 tys. litrów płynów do dezynfekcji rąk i powierzchni w dużych opakowaniach. Poczta Polska kupiła także ponad 5,4 mln par jednorazowych rękawiczek, ponad 700 tys. maseczek wielokrotnego użytku z możliwością prania i pół miliona jednorazowych maseczek. Wszyscy listonosze i pracownicy placówek otrzymali przyłbice, zakupiono ich ponad 62 tys., kolejne zakupy realizowane są na bieżąco.
- Poczta Polska to ludzie. W naszych placówkach, sortowanych, biurach pracuje ok. 80 tys. osób. Większość z nich codziennie ma kontakt z Polakami. Dotyczy to zarówno kurierów, listonoszy, jak też pracowników obsługi klienta. W związku z tym najważniejszym zadaniem, po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii było minimalizowanie ryzyka zarażenia koronawirusemn i to się dzieje. Już od połowy marca zaopatrujemy naszych pracowników w środki ochrony. Nie oszczędzamy na bezpieczeństwie, jeśli w grę wchodzi zdrowie i życie ludzi – mówi wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej Andrzej Bodziony.
Jako rutynowe działania przyjęto również pomiar temperatury pracowników sortowni, placówek pocztowych i biur. W placówkach pocztowych zostało zainstalowanych blisko 4,6 tys. osłon z pleksi, które oddzielają pracowników od klientów.
Wszystkie sortownie Poczty Polskiej są sukcesywnie dezynfekowane, mimo że nie jest to wymagane przy tego typu działalności. Działania mają charakter prewencyjny i ponadnormatywny. W węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych dezynfekowane są przede wszystkim: szatnie, węzły sanitarne wraz z natryskami, palarnie, pomieszczenia socjalne, pomieszczenia techniczne i pomieszczenia porządkowe. Sortownie to placówki, w których pracuje jednocześnie nawet kilkaset osób, stąd wyjeżdżają samochody z ładunkami pocztowymi i kurierzy doręczający paczki do adresatów. Dlatego tak ważne jest szczególne zachowanie standardów bezpieczeństwa i minimalizowanie ryzyka zarażenia COVID-19.
Poczta Polska posiada największą sieć dystrybucyjno-logistyczną w kraju. Jest obecna w każdej gminie, ma ok. 7,5 tys. placówek. W ostatnim czasie na mapie pojawił się nowy punkt pocztowy we wsi Wąwelno w gminie Sośno (woj. kujawsko-pomorskie). Dzięki swojej sieci placówek Poczta Polska ma unikatowy dostęp do wszystkich obywateli, instytucji i przedsiębiorstw. Wypełniając misję usługi powszechnej Spółka realizuje ważny interes społeczny, zapewnia dostęp do usług komunikacji, zapobiega wykluczeniu społecznemu.